Den mumifierade prästen

Sommaren 1972 åkte jag och mina föräldrar på semester. Färden gick norrut, och vi hamnade så småningom i finska Kemi. Ett minne som jag har med mig därifrån, var när vi besökte den gamla kyrkan där den lutherske prästen Nikolaus Rungius kropp fanns till beskådan.

I Piteå Tidningen onsdagen den 20 september samma år, fanns en artikel som behandlade fenomenet med den välbevarade kroppen.



"Lutherske prästen Nikolaus Rungius ligger alltjämt på lit de parade
under en glasruta i locket till en under senare tid förfärdigad kista.
Nu har han fått en plats ovan jord bredvid altaret. Nuvarande prosten
Arvo Turakka visar och berättar".

"Prästen Nikolaus Rungius som sedan sin död 1629 slitit ut
ett flertal kistor utan att själv förmultna har gjort Kemi lands-
församlings gamla kyrka världsberömd. Kistorna har förmult-
nat och åtminstone 1704 gjordes en ny och minst två gånger
därefter. Men den gamla kroppen har i enlighet med prästens
ord inte ruttnat. Både ben och muskulatur finns kvar och kropp-
en är alltjämt mjuk. Vetenskapliga analyser har gjorts men
någon slutgiltig förklaring till varför kroppen bevarats har inte
kunnat göras. Rungius har gjort kyrkan till ett av norra Finlands
största turistmål med ca 20.000 besökare per år".

(Enligt sägnen lär Nikolaus Rungius en gång i en predikan yttrat: - Om
mina ord inte är sanna kommer min döda kropp att ruttna, men om de
är sanna skall liket inte ruttna - ) /Roger Lindqvist.


Kommentarer
Postat av: Nonne

Mycket interssant!/Nonne

2009-09-21 @ 16:35:01
Postat av: Nonne

Intressant menar jag förstås.=)/Nonne

2009-09-21 @ 16:37:06
Postat av: Roger

Jag vill minnas att våran morfar - Sanfrid - var intresserad av denna märkliga historia. Det bisarra i sammanhanget var att prästen saknade en arm. Under kriget hade tyska soldater sökt skydd i kyrkan, och det bar sig inte bättre än att man tog upp honom och dansade runt tills ena armen slets av./Roger.

2009-09-21 @ 17:50:13
Postat av: Nonne

Kan tänka mig att morfar var intresserad av detta.Blev också nyfiken på mer om denna märkliga historia./Nonne

2009-09-21 @ 23:25:34
Postat av: Rondine

Vilket sammanträffande! Jag var också där 1972, men på klassresa på vt. Minns att det var spännande och att vi övernattade i en stugby vid Kukkolaforsen.

Har foton från stugbyn och från Kemi stad, men tyvärr inget på "mumien" (fast det är han ju inte eg.)

2009-09-22 @ 21:25:15
URL: http://rondine.blogg.se/
Postat av: Maria Saarenmaa

Var där som barn omkring 1960-talet och såg på prästen och min bror skrämde mig för invid kyrkan var en slag lada och under den en massa skelett, var dit i år men ladan är borta och skeletten, undrar vad det var för skelett?Och fick då höra samma historia som Roger/Maria

2011-10-25 @ 16:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0