En riktig smocka

I årskurs 8:a i Hortlax Centralskola, ingick jag i en grupp där vi fick lära oss litegrann om foto och filmkunskap. Valet av lärare kunde inte varit bättre. En av Piteås mest kända profiler inom foto och film, var fotografen Rune Höglund som tillsammans med sin hustru, Anna-Greta, kom till skolan en gång varje vecka. Rune och Anna-Greta lärde oss de viktiga grunderna i ämnet. Rune hade egen fotoateljé i centrala stan; "Fototjänst", där också hustrun Anna-Greta jobbade. Eftersom jag alltid varit intresserad av foto/bild, så var det alltid lika roligt varje gång man gick till lektionerna. Det var inte enbart stillbildsfoto som var på tapeten, vi fick även lära oss grunderna i att göra film. Det var allt från synopsis, manusförfattande och "action" framför kameran, där vi också fick agera som riktiga skådisar. Jag minns att vi gjorde en film, om hur ett hus kommer till. Vi filmade ute vid Hortlaxhus i Hortlax, och jag skulle gärna vilja veta vart den där filmen egentligen tog vägen. Skulle vara underbart att få se den, men tyvärr är den nog borta. Hittade en liten bild, där jag pucklar på en av mina skolkompisar, Henry Degerman. Ja, det verkar som om jag vore en riktig buse, som ger mig på stackars Henry. Men allt var som ni förstår enbart framför kameran. Privat var vi de bästa vänner. Och som kuriosa kan jag berätta att Henrys son, Tomas, brukar umgås med min son, Andreas. Ja, världen är, som man brukar säga; liten.


En riktig smocka, verkar jag fått in på Henrys haka, så pass hårt att
han tydligen ser stjärnor. Året var 1971, och både Henry och jag hade
Foto och filmkunskap i Hortlax Centralskola, med fotograf Rune Höglund
som lärare. Vi gick båda i klass 8:b.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0