Tomtefar i flygintermezzo....

Häromdagen blev jag vittne till en himmelsk-uppenbarelse. Jag kom åkandes efter Inimarksvägen i sakta mak, i min blå limousine, när det på himlavalvet plötsligen visade sig ett slags vitt streck. "Jojo, det måste vara Tomtefar som provkör sin nya kärra", tänkte jag medan jag drog åt handbromsen. Mycket riktigt! Som jag tidigare berättat så har Tomten pensionerat Rudolf med röda mulen och alla hans kamrater. Istället har Tomten och hans nissar införskaffat sig en hel armada av motorfordon för den årliga rundturen runt vårt jordklot. Renen Rulle mår efter omständigheterna bra. Åtminstone har jag fått rapporter om det. Han lever ett stilla pensionärsliv i sitt stall. Så det går absolut ingen nöd på honom. Tomten har själv uttalat sig om sin nervositet för den nya given. I ett pressmedelande säger han följande: "Jag har inför denna julen, anammat de nya landvinningarna inom de tekniska området. Detta betyder att Rudolf med den röda mulen och hans polare, har efter ett strävsamt liv, blivit entledigade. Detta betyder att jag det här året begagnar mig av en motordriven himlafarkost vid julklappsutdelningen. Eftersom jag vuxit i midjemått, så kommer jag under inga omständigheter att använda mig av skorstenar den här gången. Jag kommer istället att "som vanligt folk" ringa på dörren". /Tomten.

Nya giv inför julen alltså! Så här såg et ut när Tomten och hans mannar åkte runt på en provtur häromdagen:


Inimarksvägen en vanlig decembereftermiddag. Plötsligt....


....uppenbarar sig för mig denna syn....


....ett vitt sträck nuddar björkarna efter Inimarksvägen. Först trodde
jag att det var F21 i Luleå som "övade" med sina leksaker. Men det
var det inte. Det var Tomtefar himself som satt bakom spakarna.


Som jag sedan hörde, var att Tomten den aktuella dagen höll på att
krascha sin maskin på toppen av Vallsberget i Svensbyn. Men som tur
var så hann en av tomtenissarna fram för att avvärja katastrofen.
Kanhända att Tomten inmundigat för mycket av julglöggen????


Tomten låter hälsa att han mår bra! Trots intermezzot med flygningen
för några dagar sedan. "Julklapparna utdelas i vanlig ordning!" säger
han med en hälsning till världens alla barn.
-----------------------------------------------------------------------------
Tomtefotograf: Roger Lindqvist.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken tur att det gick bra för tomten!

Hur skulle man annars förklara till barnbarnen, att tomten inte kan komma i år? Bra att han ringer på dörren, så man slipper vara orolig att han ska fastna i skorstenen, p g a all gröt han äter.

Må så gott!

Åsa

2010-12-05 @ 11:37:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0