Anna-Lena Löfgren

Jag ska så här på "på ålderns höst", avslöja en hemlighet, (förlåt Elisabeth), en gång för väldigt länge sedan, var jag störtförälskad i sångerskan Anna-Lena Löfgren. Puh - nu är det sagt! Anna-Lena sjöng "Regniga natt", året var 1962, och jag var fem år fyllda. Anna-Lena hördes ständigt och jämt i dåvarande melodiradion, som den hette. 1967 kom hennes mest kända hit; "Lyckliga gatan". Jag tror att den listplacerades i december det året, och hängde med i hela 14 veckor. Sedan så följde låtarna som på ett pärlband: "Se mig i ögonen älskling", "Kärlek på lasarett", "Det finns ingenting att hämta", "Sommaren det hände", "Plasir d´amour". Hon syntes ute i folkparkerna, bl. a. också här i Piteå. Hon sjöng in plattor med andligt innehåll, tillsammans med Artur Eriksson. Anna-Lena reste även runt på olika vårdinrättningar, hon gästade Öjeby sjukhem, under den tid jag jobbade kvar. Sedan så blev allt tyst.

Såg henne i en kort-mini-dokumentär häromsistens. Där hon berättade att hon definitivt lagt sångkarriären på hyllan. P.g.a. hennes polio, så sitter hon numera i rullstol. Anna-Lena stod med sin och sambons husbil på en camping utanför Piteå för ganska många år sedan. Grannar med Anna-Lena, var min mor och far, som hade sitt husvagn uppställt där. När hon så småningom visades sig, så gick vi fram till henne för att prata. Därav denna autograf som syns härnere.


Framsidan av den singelskiva som Anna-Lena sjöng in på skiv-
märket "Metronome" 1970.


Baksidan på samma singel.


Anna-Lenas autograf. Skrivet på baksidan av min mors medicin-
recept, en sommar på campingen i "Ladrike".


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Anna Lena Lövgren fick vi nöjet att lira med ett par gånger på 60 talet .Träffade henne uppe i Pajala för en tid sedan ...... kan du tänka dej att mins och kände igen mej.En otrolig rar och ödmjuk "tjej" Anna Lena och hennes man turnerade i en stor husvagn.Jag undrar om hon fortfarande bor på Lyckliga Gatan?

2010-01-09 @ 19:10:22
Postat av: Roger

Hon intervjuades i tv för ett tag sedan. Turnerandet var över. Hon levde ett stilla hemmaliv med sin make/sambo. Hon valde bort barn, så hennes äktenskap med saxofonisten Calle Lundborg, tog slut. Hon verkade inte direkt bitter, men pga hennes sjukdom så blev äktenskapet barnlöst. Jag brukade spela jazz ibland med Anders "Bubben" Burström (Ronny Erikssons kollega i ståuppbranschen) han turnerade med Anna-Lena 1966, med Pitebandet Chris Quintos. Han berättade om detta ibland när andan föll på. Bubben var en duktig pianist o dragspelare. Med många härliga historier i bakfickan. /Roger.

2010-01-09 @ 19:38:51
Postat av: Alfred-Günter

I Österrike, Tyskland, Schweiz, Nederländerna Anna Lena var mycket populär. Deras senaste CD, fanns

2000. Sök på youtube.

Här är min webbplats

http://www.oldieparty.com/annalena.htm



Många hälsningar från Österrike !

2010-03-13 @ 16:08:20
Postat av: Roger

Jättekul med en hälsning från Österrike!

Tack så mycket Alfred-Günter!

Mvh Roger

2010-03-13 @ 18:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0