Trumskola

1968 tog jag mina första stapplande steg in i trumvärlden. Jag fick lektioner en gång per vecka av trumläraren Curth Nilsson - som egentligen hade trumpet som huvudinstrument. 1970/71 gick jag som "objekt" på Framnäs i Öjebyn. Mina trumlärare var två elever vid slagverkslinjen, Olle Landsell och Ingvar Hallgren. Den senare började så småningom i slagverksgruppen "Kroumata". Jag tillbringade en kväll per vecka i det så kallade "slagverkshuset" på Framnäsområdet. Och det var en sann lycka varje gång man klev in över tröskeln. Slagverk vart helst man såg. Virveltrummor, stora konsertpukor, marimbas, cymbaler av alla de möjliga slag, hela trumuppsättningar av märket "Ludwig", ja, det var en värld fylld av mina allra bästa tänkbara drömmar. Olles och Ingvars lärare hette Stig Arnop, och var slagverkare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Så småningom flyttade musikhögskolan in till Piteå centrum, på "Berget" där det ligger än idag.


Det var så här det hela en gång började. Min första lärare hette
Curth Nilsson. Sedan kom Olle Landsell och Ingvar Hallgren in i
bilden. Slagverkshuset ute på Framnäs, var ett svar på alla mina
drömmar. Trummor vart än man såg.


Ett notpapper - en virveltrumma - och så lilla jag. Träning och
åter träning var vad som gällde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0