Sagan om den blinkerslösa staden Piteå

En gång för väldigt länge sedan, fanns en stad vid Bottenviken som hette Piteå. I Piteå var nästan alla nöjda och belåtna, nåja, vädret gjorde kanhända någon sur och tvär ibland, men bara ibland. I Piteå fanns det både små och stora vägar. Vägar som hette E 4 och mindre vägar som hette Markvägen t. ex. Över Piteå stads befolkning härskade en man vid namn Peter Roslund. Han satt i ett stort hus av tegel och bestämde. Ibland när han blev less på att bestämma, tog han sin bil och åkte till piteälven för att fiska.

Allt var ganska bra i Piteå. Varje julafton kom t.ex Jultomten på besök. Och trots sin enorma arbetsbörda, så kröp han ner i varje skorsten som fanns runt om i Pitebygden och delade ut klappar till alla som varit snälla. Piteborna levde sina liv i full harmoni, och varje sommar så åkte all Pitebor ut till Piteå Havsbad för att bada. Så som ni ser så var staden Piteå en smått idyllisk liten småstad där livet gick sin gilla gång.

MEN...bakom den fina fasaden gömde sig saker som utomstående inte trodde fanns i idyllen. I Piteå vägrade alla bilister att använda sina blinkersljus. Varje sann Pitebo använde - av gammal hävd - aldrig den där spaken som skulle visa höger repektive vänstersväng. Detta gjorde att det ibland blev kaos ute på gator och torg. Om man åkte på semester till andra städer, kanske till Växjö, Motala, Norrköping eller Haparanda såg man hur livligt de nyttjade sina blinkersljus. Ja, det blinkade så mycket så man ibland inte trodde det var sant.

Men om man då mitt i blinkandet upptäckte en bil som INTE använde sina färdriktningsljus, ja, då visste man med en gång att det var en sann Pitebo som satt bakom ratten.

När jag häromdagen åkte in till sta´n så hamnade jag bakom en drös med bilar. Det var Renault, Simca, Peugot, Volvo, Saab, Volkswagen m. fl. Och tänk, ingen använde sin blinkers. Eftersom jag är en sann Hortlaxbo, så använder jag naturligtvis min blinkers. För tänk om jag inte skulle göra det? Ja, då kanske det skulle sluta väldigt illa för mig och min stackars Volvo.

När jag kom hem satte jag mig vid mitt bord och började tänka! När jag hade tänkt i 13 minuter så fick jag en strålande idé. Jag kommer att ringa Peter Roslund (han som bestämmer i sitt tegelhus) och framföra följande förslag: Skicka ALLA Pitebor på blinkerskurs i sex veckor. Ja, okej, jag kan också följa med så ingen får för sig att jag tillhör "Besserwisser-släktet" (vilket jag absolut icke gör). Tänk, då kanske det äntligen blir lite ordning på våra vägar i den idylliska staden Piteå. Då kanske vi får samma trafikkultur som i andra städer.
-----------------------------------------------------------
ROGER LINDQVIST - med blinkers...


BLINKERS!!!
------------------------------------------------------
Blinkersbild: www.lastbilsgrossisten.se




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0