Glasögonmodets växlingar...

Modet skiftar ju som vi alla vet. Inte bara på klädfronten utan även inom "glasögonindustrin". Mitt första par glasögon fick jag redan i småskolan. Tror det var 1967. Jag var tio år, och tyckte inte alls om att ha brillor som hängde ner på min näsa. Men jag var så illa tvungen. Ibland gick dom sönder och samman, det hände bl. a. när jag började på högstadiet när jag och en kompis brottades i korridoren. Plötsligt så låg de där på det hårda stengolvet, trasiga. När det gått några år så brydde jag mig inte längre om att dom satt där dom satt. Jag hade helt enkelt vant mig vid eländet. Jag har också provat linser, men det gick inte alls bra. Det var 1988 och jag var chaufför på landstingets Transportcentral. Det var ideliga transporter både Boden-Gällivare-Umeå. Vad linserna beträffar så passade vi två inte ihop. Jag hade ett brytningsfel, som man inte lyckades rätta till med linserna. Det var hemskt att sitta bakom ratten och kisa med ögonen. Så vi gick skilda vägar...

Idag har jag haft glasögon i 44 år. Några har jag lyckats spara (ni vet, jag sparar på det mesta) medan en del har flyttat till glasögonhimlen. Bara på skoj så tog jag en bild för att jämföra hur det har sett ut genom åren.


Några exempel på de glasögon som en gång suttit på min näsa. Längst upp till vänster, ses mina första brillor. Dom fick jag redan i 3:e klass. Köpta på Carlssons Ur & Optik på Storgatan i Piteå. Som nummer tre i samma rad ett par "ögon" från cirka 1971. De helsvarta bågarna köptes 1973, dom ogillade jag från första stund. Längst ner i samma rad från 1974, dom följde med när vi åkte till Tyskland på turné. Höger uppifrån, glsögon från 1975/76. De stora cyklopögonen, köptes också på Carlssons, även om jag ibland också gjorde inköpen hos Ulf Åström på Rådhustorget. "Cyklopet" har jag på ett orkesterkort med Rolf Åhmans 1977. Dom ser inte kloka ut. Den andra i raden från 1978, samt de bruna runda, 2000 så även de längst ner omkring 2004.

Eftersom jag haft glasögon så länge, och burit stora tunga saker på min näsa, så har jag i dag små lätta tunna. Rena paradiset. Modet i dag har i viss mån återgått till större glas. Typ pilotmodell. Tycker absolut inte om dom. Jag tror knappast att jag någonsin mera vill ha nåt liknande. Och då får modet säga vad det vill!




Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson

Nu när du säger det ... det är nog denna månad 25 år sedan jag själv blev med glasögon ... jag har dock inte betat av så många modeller under årens lopp. Jag är nog bara inne på fjärde och femte modellen (köpte två olika samtidigt senast).



Alltid lika trevligt att läsa din blogg.

/Björn.

2011-09-13 @ 18:42:23
URL: http://beji.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0