Mitt i septembernatten föds mina tankar...

Så var filmen om Shanes slut. Jag som så gärna kunat se några timmar till. Jag skrev att inspelningsåret var 1965, vilket blev helt fel. Året var 1964 i april månad. Vad dessa svartvita filmbilder förmedlade var ju ett stort stycke pophistoria. På tal om historia. Ni som brukar läsa min blogg, har väl inte missat de inlägg jag gjort om sångaren Staffan Sundin, eller Larry Dean. Staffan och jag har varit i kontakt med varandra. Och vi har kommit överens om att fortsätta historien ett tag till. Han kommer att skicka mig mer material ur sina urklippspärmar, som jag så småningom kommer att lägga ut vid tillfälle. Jag nämnde för Staffan vid nåt tillfälle, att det vore synd och skam att inte offentliggöra detta. Skulle jag varit dokumentärfilmare, hade jag säkerligen kunnat göra en kul grej om Staffans musikaliska liv, från tidigt 60-tal fram till våra dagar.

När man skall berätta, måste man alltid ha en grund att stå på. Och med det menar jag en person som kan sätta ord på det han eller hon varit med om, och som ger liv och dynamik åt historien. Berättelsen skall ju givetvis illustreras med bilder, levande eller med stillbilder. Sedan så väver man historien runt omkring detta. Viktigt är att intervjua människan ifråga, så att intervjuaren helst också kan höra rösten. Intervjun "växer" i omfång om man även kan fånga upp personens röstmässiga nyanser. Har man med dessa ingredienser så blir resultatet förhoppningsvis heltäckande, och ger en sann och rättvis bild av historien. Det är i alla fall min filosofi.


En del av vinylerna som jag samlat på mig. Gamla kära godingar.


På skivtallriken, COOL CANDYS, sextetten från Lidköping som jag f n
håller på att så smått dokumentera. Jag har gjort ett längre uppehåll,
men återkommer senare med fortsättningen om bandets historia.


Larry Finnegan, Gunnar Wiklund, Owe Thörnqvist, Sven-Eric & Bo-
hemia samt Jerry Williams.

-------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0