En paus på Bergsviksbron

En svartvit dokumentation åt eftervärlden. Fångad med en lådkamera på Bergsviksbron ovanför Piteälvens vatten. Objektet heter Elma Lindqvist. Född i Svensbyn 1917 med flicknamnet Lidman. Fotografen - hennes man sedan 1950 - Sven Lindqvist född 1919, har lämnat sin skugga på vägen. Makarna bodde på Storforsvägen i Storfors, eller Ängesviken, ett namn som ofta användes förr. Sven var min fars äldre bror, som kom att jobba halva sitt liv på SCA i Skuthamn. Fram till förtidspensioneringen 1979. Elma gick bort 1993, Sven 2004. Äktenskapet förblev barnlöst. I Svens efterlämnade saker, fanns en mängd foton, detta är ett av dem. Motorcykeln blev deras sätt att se sig omkring. Men 1962 fick Sven sitt körkort, vilket betydde längre turer efter vägarna i norr. När jag var barn, brukade Sven komma brummande med sin hoj in på våran infart. Ganska ofta lyfte han upp mig på sadeln, startade sin brummande cykel, med sina svart läderstövlar. Det blev som oftast en tur runt omkring kvarteret. Vinden blåste i mitt ansikte, och jag tyckte att Sven var den tuffaste farbror som fanns.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0