Filmkväll på SAGA, RÖDA KVARN, PALLADIUM & FORUM

Själv så sprang jag rätt så ofta på bio. Jag var en riktig filmälskare, som tyckte/tycker att film passar allra bäst att se på en biograf. I vårt Piteå fanns Röda Kvarn, Saga och Metropol. Jag gästade alla dessa tre så fort en bra film dök upp på vita duken. Det var mycket action, men också komedi och "inne"-filmer som låg på topp just för tillfället. En av de filmer som för mig bara var ett klart måste var "Gudfadern" med en mumlande Marlon Brando. Filmen blev ju också en klassiker, med idel toppskådisar i rollistan, Brando har jag nämnt men där fanns ju även Al Pacino, Robert Duval, Diane Keaton, m. fl.

Jag kunde ha lika stor behållning åt en vanlig ordinär matinéfilm med Helan & Halvan, Buster Keaton, Chaplin ja, t.o.m. Kalle Anka. Fast detta med Kalle det är bra mycket länge sedan. Jag brukade spara alla mina biobiljetter - som den hamster jag är - dom ligger någonstans på ett ställe som jag totalt glömt bort. Tur är ju då att min hustru också samlade på några av sina biljetter. Som ni kan se så var biljettpriset ett helt annat än i dag. Alltså biobiljetter som Elisabeth en gång köpte i en biograflucka tillsammans med goda vänner:


På baksidan står: "Sista natten med gänget 17/8 -75. Jag,
Ann-Gerd, Ingela"


Text på baksidan "Jag, Maggan". Filmen var "Exorcisten".


Tydligen så föll Sista natten med gänget Elisabeth i smaken, på
Saga såg hon den ännu en gång. Så här har hon skrivit: "Sista
natten med gänget 6/7 -77 Jag och Åsa"


På Röda Kvarn i Piteå gick Bettan ännu en gång på bio. Året är
omkring 1976/77. Text på baksidan: "Frankensteins monster
Jag, Åsa, Ann".
Entrén kostade 13.75:-

-------------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Tack för ditt svar om Pelles havsbad ^_^

Skoj att se biljetter och att de på Saga såg likadana ut då som under min barndom.



Måste påpeka vilken enorm skillnad i priserna. Sista natten med gänget kostade första gången 8 kr, sedan hela 13:75 bara 2 år senare. Vad hände.

2012-03-04 @ 16:56:22
URL: http://jeanhed.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0