"SCHWEBBAS"

Rubriken kräver måhända en förklaring. "Schwebbas", var benämningen på ett fik/café, som låg nere vid Pitsundet när jag var barn. Tillsammans med min syster och föräldrar, bruakde vi åka på täta besök till Pitsund. Många gånger så hade vi nån av min pappas bröder eller systrar med oss. Hos Schwebba kunde man få sig en kopp kaffe, eller en filbryta. Jag minns att jag ibland fick mig nyponsoppa i skuggan på hennes altan. Huset står fortfarande kvar, och är numera i privat ägo. Men altanen är sedan länge borta. Den 16 augusti åkte jag och Elisabeth i sällskap med Ulf och Vanja Lindlöf ner till den plats där Schwebba en gång verkade. Uffe berättar att han som barn hyrde en stuga på området, tillsammans med sina föräldrar. Han har också en del minnen från Caféet. Men jag skulle gärna vilja veta lite mera om damen bakom namnet. Hon hette Svedberg, men det är också det enda jag vet om henne. Så om nu någon som läser detta, har lite mer uppgifter, hör gärna av er.
 
Bilden i bilden togs ca 1978 av Ulf Lindlöf. Då var altanen fortfarande kvar.
 
Så här ser huset ut idag.
--------------------------------------------------------
Foto: Roger Lindqvist/Ulf Lindlöf. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0