Storasyster fyller år...

Gerd är min syrra. Det har hon alltid varit - för den som nu undrar. Jag minns att när vi bodde hemma, och jag ville busa så busade hon på tjejers vis. Dvs inte som jag ville. Gerd har någongång då och då berättat om det trauma, hon kände när hon en dag kom hem från skolan, och hennes favoritdocka hade blivit både klippt i sitt hår och borttagen sina ögonbryn. Den skyldige var en viss John Roger Lindqvist i Hortlax. Min syrra har också berättat om hur hon kände, när hennes lillebror jämt och ständigt skulle följa med, när hon besökte sina kompisar i grannskapet. En gång gick lillebror över gränsen. Han började kasta ner blomkrukor på golvet, och de fat som stod under. Ett av faten träffade min syster på armen. I många år hade hon ett väl synligt ärr efter marodören Roger.
 
I dag anno 2014 har förhoppningsvis dock-traumat gått över. I dag till hennes - och allas stora glädje - kastar inte lillebror några blomkrukor runt omkring. Lillebror har även slutat förfölja sin storasyster, när hon skall umgås med sina kompisar. I dag den 23 april anno 2014 fyller storasyster år. Grattis på födelsedagen. Hade tänkt köpa en docka med hår och med ögonbryn. Men den dockan kommer när Du fyller 80.
 
Storasyster och lillebror i augusti 1966.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0