I hjärtat av Övremarken

En arbetskamrat kom en gång med det förslaget, att jag skulle byta mitt efternamn Lindqvist till Övermark. Platsen där mitt föräldrahem en gång låg, kallades/kallas i folkmun för Övremarken. Fast egentligen om man skall vara korrekt så heter platsen Övermarken. Det beror alldeles på hur man sätter E o R i namnet. Jag bytte aldrig efternamn. Lindqvist var det namn jag föddes med, det kom till nångång i slutet av 1890-talet då min farfarsfar, Carl-Gustaf bytte från Gustafsson till Lindqvist. I gamla handlingar hette min farfar alltså Amandus Gustafsson som barn. Ja, tänk så det kan bli.
 
Övremarken.
 
Mammas gata i Övremarken.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0