Besök på JOWA

I dag har jag och mina "historiekamrater" gjort ett nedslag på JOWA i Piteå. Henrik Wallstén var ciceron och berättade om Jowa´s historia. Jowa grundades 1903 av Johan Otto Wallstén, Henriks farfar. 1941 tog sonen Torsten Wallstén över företaget, och efter hans död stod Henrik Wallstén på tur. Jowa är med andra ord en av vår stads mest välkända och anrika firmor. Därför var känslan extra stor att vi fick möjlighet att titta lite närmare på detta.
 
Johan Otto Wallstén (1880-1941).
 
Reklamtavla från 1900-talets början, signerad Johan O. Wallstén.
 
På väggarna hänger gamla bilder av Jowa-butiken.
 
Jowa på en bild från slutet av 60-talet.
 
Årtalet okänt, gissningsvis 1930-tal.
 
Fönster på övrevåningen i butiken. Med utsikt mot Aronsgatan-
Hamngatan.
 
En bild jag tog i flykten. Jowa på en målning.
 
I 56 år har jag funderat vad som finns däruppe i tornet. I dag fick
jag svaret. I tornrummert bjöd Henrik Wallstén på kaffe och fika,
detta medan han berättade om Jowa´s historia. Nu behöver jag inte
dö nyfiken.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0