Tuttan Renholm

I lördags var vi bjudna på middag, hos Margareta och Mats Bäckström
i Skellefteå. En intressant afton med musiken i högsätet. Här intervjuas
Margareta (Tuttan Renholm) Bäckström av Bosse Löfbom, i TV Skellefteå.
Bosse Löfbom, är själv en gammal underhållare. Han var en gång medlem
i Aveny Singers från Skellefteå. Bosse spelade in flera plattor på skivbolaget
Cupol, han jobbade där också. En av hans medarbetare var Thore Skogman.
Sommaren 1977 var han parkvärd i Badhusparken i Piteå. De två värdinnorna
hette Jeanette Holmgren och Maria Frohm. Jeanette är gift med min kusin.
Hon är skådespelerska till yrket, och kommer snart i en serie på TV4.
 
Margareta berättade för mig, att efternamnet Renholm, kommer från en
plats som heter just Renholmen några mil norr om Skellefteå.
 
Margareta föddes 1947 i Skelleftehamn. Vid middagen i lördags, så frågade jag
vilkan typ av studio som BFB använde vid sina inspelningar. Hon sa att studion
låg på Kungsgatan i Stockholm. Kan det möjligen då vara på Kungsgatan 8?
Det var på den adressen som Radiotjänst hade sina lokaler. En dag ringde det
på telefonen i föräldrahemmet. Hennes mamma svarade. Man ville att hennes dotter
skulle sjunga in ledmotivet till en barnfilm. Margaretas mor sa nej. Hon tyckte att
dottern var så hårt uppbokad med spelningar. Det var inte förrän många år därpå,
som Margareta fick veta detta. - Min mamma ville bara väl, men jag kan inte låta
bli att fundera på den där missade chansen, säger Margareta till mig.
 
------------------------------------------------------------------------------------------
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0