För att inte tala om alla dessa kvinnor /1964

Allan Edwall och Bibi Andersson i filmen, För att inte tala om alla dessa kvinnor.
 
Andefattig television den här regniga fredagskvällen. Därför kom Ingmar Bergmans "För att inte tala om alla dessa kvinnor" som en räddning från skyn. Jag minns inte att jag har sett den tidigare. Däremot har jag läst om den i nån filmtidsskrift.
 
Förutom Edwall/Andersson så syntes även andra välkända nunor: Eva Dahlbeck, Mona Malm, Gertrud Fridh, Karin Kavli, Harriet Andersson, Jarl Kulle och Georg Funkquist. I en mindre roll så skymtade Carl Billquist förbi. Den sistnämnde mötte jag en regning julidag 1987 på Hötorget i Stockholm. Jag gick fram och presenterade mig och bad om en autograf. Han var just då aktuell i TV-såpan Varuhuset. Carl Billquists farbror hette Fritiof Billquist, även han skådespelare, och en gång gift med sångerskan Ulla Billquist. Carl Billquist avled den 24 maj 1993 fem dagar efter sin 60-årsdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0