Estonia /1994

 
Av de 989 personerna som fanns ombord så omkom 852 stycken. Av de svenska passagerarna omkom 501 av de sammanlagt 552 ombord från Sverige.
 
Onsdagsmorgonen den 28 september, 1994, ca 6.40, stod jag på busstationen i Piteå och väntade på min buss som skulle ta mig till Sjukhemmet i Öjebyn. När jag stod där, så började en chaufför i en annan buss att berätta för mig vad som hade hänt. Till en början så tyckte jag att han sa "Östersund". Men väl inne i bussen så var det en bekant som förklarade att det var en olycka ute i Östersjöns farvatten.
 
Samma morgon hade jag en fruktansvärd värk i ryggen. Jag var helt enkelt tvungen att be en av mina arbetskompisar, Harry Nilsson, att skjutsa hem mig. När jag kom hem så satte jag på TV:n som sände hela den dagen. Jag minns att min pappa också kom förbi mig en stund. Den där värken, visade sig senare vara njurstensbesvär. Två dagar före olyckan fyllde jag 37 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0