Elefanten i rummet

I det här landet är det numera så pass känsligt att ens vidröra vissa saker. När jag ser på kvällens upplaga av Efterlyst i TV3 så är det män av utländsk härkomst som figurerar i 9 av 10 fall. Så även förra veckan, så även veckan innan, ja i stort sett nära på alla avsnitten. Borde man inte då istället kunna resonera fritt om den här saken vad det hela beror på. Varför får vi då inte göra det? Svaret på den frågan är väldigt enkel: Nära på varje person som tar upp den här frågan blir antingen beskylld för att vara rasist eller nazist. Därav tystnaden. Och så länge det pågår ser vi ingen lösning på problemet.
 
Jag är personligen varken rasist eller nazist, men jag tror på det fria ordet. Jag fick under min uppväxt på 60-70-talet veta att det finns inga problem som man inte kan diskutera. Så nu står vi här med denna tystnadskultur som gör både mig och många miljoner andra så fruktansvärt frustrerade. Ska vi fortsätta att titta bort, att ignorera den stora elefanten i rummet, eller ska vi ta bort bladet från våra förseglade munnar?
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0