Maj-Gerd Karolina & John Elof

Mina föräldrar ligger på Hortlax kyrkogård. Min mamma hade ett ovanligt dubbelnamn: Maj-Gerd. Det finns idag endast 2-3 personer med det namnet i Sverige. Hon berättade en gång att idén till namnet kom från en ingift faster som hette Hedvig och som var gift med min mammas morbror Karl. Maj kan jag förstå eftersom hon var född i maj, men så kom namnet Gerd in i bilden. En del personer kallade henne för Maj. Men det var Maj-Gerd som var hennes riktiga namn. Min syster döptes till Gerd. Min mormor lär ha haft åsikter om namnvalet detta pga det uppmärksammade Gerd-mordet i början av december 1939. Mammas andranamn var Karolina, vilket hon inte gillade riktigt. Hon tyckte det lät så "gammalt". Den 14 maj 2022 skulle min mor ha fyllt 93 år.

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Roger !
Apropå din mors namn kom jag på att tänka på min småskolelärarinna Sol-Gerd från Morjärv som jag nämnt för dig nån gång . Sol-Gerd är inte jättevanligt men säkert vanligare än Maj-Gerd. En som hade ett ovanligt namn var min farmor , hon hade flera äldre bröder , så när hon skulle födas trodde alla att det skulle bli en pojke till , han skulle fått heta Daniel . Men ingen pojke kom ut , utan en liten tjej , hon fick heta Dannie , det var hon ganska ensam om. Min pappa Bruno berättade att när han var liten kidnappades atlantflygaren Charles Lindberghs son , som senare tyvärr återfanns död . En person greps o sedemera avrättades. Min farmor Dannie grät så tårarna skvalade när det kom fram att kidnapparen/mördaren hette Bruno , Bruno Hauptmann.
Väldigt tragisk historia för stackars familjen Lindbergh.
mvh Tomas

2022-05-10 @ 19:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0