Fjällturen 2009-04-08

Åkte med Daniel igår upp till Merkenäs och Vuoggatjålme. Beläget efter Riksv. 95 - Silvervägen - i Arjeplogs fjällvärld. Soptömmning stod på schemat, och jag tänkte det skulle vara kul att få åka med och se vad grabben min egentligen håller på med. Vädret var inte det allra bästa, kalla vindar som fick mig att huttra. Men samtidigt bjöds jag på en storslagen natur, med väldiga isbelagda sjöar, omramat av massiva berg och höga fjälltoppar. Naturligtvis var kameran med. Och resultatet av min bildskörd hittar ni här nedan. Håll till godo.

Tidig morgon på IL Recycling i Älvsbyn.

Daniel rattar ut bilen ur garaget, för vidare destination mot Arjeplogs
fjällvärld.

Kaffemuggen står redo.

Så äntligen når vi civilisationen - Jäckvik.

Danne talar i telefon medan jag fotograferar.

Va, finns det ännu mer att hämta?

Jojomen, i Merkenäs finns mycket mer att hämta. Danne sliter - jag foto-
graferar.

Många olika moment i soptömnings proceduren.

Daniel övervakar tömningen på sopstationen i Merkenäs.

En snabb titt på ett papper - så vidare iväg till nästa ställe.

-"OK då kör vi"!

Påskturisterna har anlänt.

Husvagnar och skotrar så långt ögat kan nå.

Ganska så trångt om utrymme på vissa platser.

En liten titt i backspegeln.

Ytterligare en titt, och vips där syns Danne. Men vad gör han?

Jo, han tömmer sopor i mängder.

Denna röda container kärvade en aning. Men efter nån minut så var den tom.
(Jag skulle också kärva om jag bodde häruppe)

"Välkommen till Vuoggatjålme"! Tack så mycket.

Hos Björn Helamb i Vuoggatjålme. Massor av förväntansfulla påskfirare.

Många norrmän, både efter vägarna och på campingplatserna.

Mer soptömning.

Absolut ingen soptunna får glömmas. Allt ska med. Och då menar
jag ALLT.

Så har vi då äntligen efter allt detta soptömmande, gjort oss förtjänta av
lite mat.

Pytt i panna står på dagens meny, som Danne gjort åt oss båda. Tack!

Och därinne i förarhytten, lyser denna blomma upp den lite vintertråkiga
tillvaron, och påminner oss om att att lite längre fram väntar faktiskt
sommaren.

Glöm nu inte att åka till Terje på Långfredag. Och ni, ta med en pall att
sitta på.

Om ni nu inte skulle hitta till gamle Terje, så finns han faktiskt här
i just denna byggnad med en skylt där det det står: "Terjes Allservice."
Och en sak till, glöm nu inte för guds skull att ta med er en pall.

Åter i ett snöigt Jäckvik.

Medan Danne fortsätter att leka med sina soptunnor - går jag och fixar
fikabröd.

Kaffebryggaren, en människas bästa vän härute i obygderna. Snart
ganska så snart, är klockan 14:00 slagen, och då ska vi njuta..........

............av en kanelbulle - mmmmm - och en eller två ballerina.
(Det där med två ballerina, blev i mitt fall mycket mycket mer)

Så anlände vi till Galtispouda. Och som ni ser fanns det även här påsk
firare på hög.

Skidbacken på Galtispouda i Arjeplog var inte direkt överbefolkad denna
dag. Förresten så var det exakt 40 år sedan jag var här sist. Året var 1969
jag var tolv år fyllda.

Mer containers att tömma.

Daniel kikar nyfiket och kanske tänker: -"Hur ska detta gå"?

Men nu var det väl sjutton också om inte allt är tomt.

Mer att hämta? Jag som trodde vi skulle åka hem nu.

Om ni nu behöver hjälp med soptömning så ring ovanstående nummer.

Sista anhalten innan hemfärden. Återvinningscentralen i Arvidsjaur.
Kevin Borgs hemkommun.

Sopor sopor sopor.............

........sopor sopor...........

........och återigen ......rätt gissat................sopor.

Så åter hemma i Älvsbyn, efter väl förättat värv.

Efter många mil på de norrbottniska vägarna, såg våran lastbil ut på
detta sätt vid framkomsten.

Text och foto: Roger Lindqvist



Kommentarer
Postat av: solbritt

Jag ska mest troligt följa med på ¨fjällturen¨ sista torsdan i april, stannar till i Kärnberg Göran o Helena är där den veckan, sen följer jag hem igen när Kjell kör hemmåt.

Tack för bilderna, mkt jobb med sophanteringen, hoppas killarna tar sig tid att se den vackra fjällnaturen som just denna tur har att erbjuda.

2009-04-10 @ 12:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0