En rundvandring på Furunäset

En alldeles underbar och vacker omgivning. Ja, så kan man lugnt kalla den natur som omger vår gamla arbetsplats, f.d. Furunäsets Sjukhus. Vi brukar ta oss en promenad där när andan faller på. Och det känns hur härligt som helst att slå sig ner på en parkbänk alldeles intill en massa färgsprakande blommor. Kameran var naturligtvis med, när jag och Bettan häromsistens gjorde en rundvandring på området. Följ med vetja!


Furunäsets sjukhus togs i bruk året 1893. Det gamla "hospitalet" är idag
en blomstrande företagsby.


Några exempel på de företag som finns inne på området.


Furunäsets pampiga fasad.


Ett av mina allra första jobb, när jag kom innanför Furus portar, den 16
augusti 1976, var att rengöra denna fontän.


Vid Furus entré är det ett hav av vackra blommor.


En oas fylld av växter av allehanda slag, gör promenaderna till en
upplevelse.


Den gamla smått pittoreska överläkarbostaden, som numera inrymmer
en restaurang; "Doktorsvillan". Under min tid var socioterapin inrymd i
denna fastighet.


Doktorsvillan - ägare Thomas Wallstén, Piteå.


Ett vackert konstverk i sig, detta röda staket som omgärdar Doktorsvillan.


En av de doktorer som bodde i detta hus, hette Nils Åderman. Pappa
till min f.d. arbetskompis Per-Olov Åderman.


En gång var detta en "värmestuga" för patienter och skötare på ute-
arbete. Idag finns här en kioskverksamhet.


Här fanns Furunäsets snickeriverkstad. Vi på transportcentralen hämtade
bl.a. virke och andra tillbehör, till verkstadens personal.


Här inrymdes vaktmästeripersonalen. Längst bort till vänster syns
de garage där vi hade våra fordon. En matbil, två traktorer, en pickup,
tre bussar samt en personbil. Vi flyttade från lokalerna 1975/76, några
meter längre bort i en nybyggd del i själva sjukhusblocket.


I samma fastighet fanns även tapetseri och måleriverkstad.


På denna plats fanns ett stort grönområde när jag jobbade. Idag finns här
Mogårdens äldreboende.


Vid detta halvt öppna fönster, avslutas denna rundvandring på det
gamla sjukhusområdet. Tack för att ni följde med!

Bilder: Roger Lindqvist.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0