Wallsténs Järnhandel

Uddmansgatan i Piteå 1974. Wallsténs anrika järnhandel faller offer för lågornas rov. Idag är den välkända byggnaden alltså endast ett minne blott. Rudolf Wallstén den dåvarande ägaren och tillika direktören, är också borta sedan länge. Jag vill minnas att han gick ur tiden redan 1967. Rudolf Wallstén hade en okänd son - Thomas - som efter faderns död, gav sig tillkänna, och var också den som övertog faderns affärsverksamhet. Allt detta är hämtat fritt ur mitt minne. Eldsvådan då? Kan jag minnas alldeles galet? Men jag är ganska så säker på att 1974 var det år då detta hände. (Rätta mig om jag har fel).








Till vänster i bild syns Wallsténs Järnhandel, som 1974 blev offer
för en förödande eldsvåda. Foto: Almquist & Cöster Hälsingborg.


Kommentarer
Postat av: uffe Lindlöf

Tack för en super bra blogg, många minnen kommer upp när man läser den.

Du har rätt det var 1974, Tisdag (tror jag)ev torsdag

30-9-1974 vid 21.00 tiden.

Jag passerade storgatan just före branden började på väg hem efter en basketträning, när jag skulle parkera på parkeringen vid Hamngatan så fick jag ett sug efter en kall Rio blodapelsin och for Västergatan upp på Nygatan till Renbergs kiosken för att handla,

då ringde telefonen och fru Renberg svarade och ropade att Wallstens brinner högst 5-6 minuter efter att jag passerat.

En tom och tyst Storgata var det enda jag såg när jag passerade där!



uffe

2009-08-31 @ 20:39:26
Postat av: Roger

Tack Uffe för de fina orden! Se där, då svek mig inte minnet i alla fall angående branden. Tack för din kommentar. Hälsn. Roger.

2009-08-31 @ 22:23:46
Postat av: Roger

Tack Uffe för de fina orden! Se där, då svek mig inte minnet i alla fall angående branden. Tack för din kommentar. Hälsn. Roger.

2009-08-31 @ 22:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0