Cool Candys 1950-1994

Ett personligt favoritband från 1960 och 70 talet är utan tvekan Cool Candys från Lidköping. Under de verksamma åren, skapade man en rad klassiska och odödliga dansbandshits, eller vad sägs om: "Muckartwist," "Som varje liten pärla," "Dansa hucklebuck," "Göta Kanal," "Vår enda sommar," "Krylbo Central," "Jag minns dig än Carina," "Taxi," "Hejdå ha det så bra," "Tänk att osynlig få gå," "Gör jag rätt eller fel," m.fl. Motorn i den populära sextetten, hette under flera år Einar Svensson. Han var förutom trummis även kapellmästare, kompositör och skivbolagsdirektör för det egna skivbolaget "Anette." Svensson avled 1972 i en hjärntumör endast 47 år gammal. Under deras sommarturné 1974, fick jag nöjet att lyssna på dessa populära Skaraborgsmusikanter, när man gästade det norrbottniska Långträsk. Sångaren Sven-Eric Gissbol (som då hette Carlsson) sjöng med sin varma stämma, alla de klassiska hitsen, uppbackad av blåsarna Gunnar Wahlgren och Håkan Ljungkvist, samt gitarristen Arne Nathansohn, trummisen Arne Hallin och organisten Tillbjörn Persson. Cool Candys är jämte värmlänningarna Sven-Ingvars i mitt tycke föregångare och pionjärer i den svenska dansbandshistorien.

Cool Candys 1964. Fr.v. Göte Johansson, Karl-Arne Andersson,
Carl-Ivar Ivarsson, Einar Svensson, Gunnar Wahlgren och Arne
Nathansohn.

Cool Candys 1970. Stående fr.v. Einar Svensson, Sven-Eric Gissbol
(Carlsson) Karl-Arne Andersson, Arne Nathansohn. Sittande fr.v.
Gunnar Wahlgren och Håkan Ljungkvist.

Cool Candys 1974. Stående fr.v. Håkan Ljungkvist, Sven-Eric Gissbol,
Tillbjörn Persson. Sittande fr.v. Gunnar Wahlgren, Arne Nathansohn
och Arne Hallin.



Kommentarer
Postat av: Arne nathansohn

Roligt att "legendarerna" håller i sig. Från bilden 1964 finns bara Göte Johansson och Arne Nathansohn kvar i livet. Men själva framgångarna för bandet kom först efter att Göte slutat och Sven-Eric Gissbol börjat som sångare med svensktoppen som resultat.

Bert Karlsson köpte alla inspelningar, när orkestern lades ner och gav ut två CD-skivor, som han döpte till Goa Bitar.

2009-08-27 @ 18:41:08
Postat av: Roger

Hejsan Arne! Jag blir nästan lite varm om hjärtat när jag ser att det är du. När jag började som trummis, de första åren, spelade jag mycket Cool Candys. I den orkester som jag kom med i spelade vi också många av era låtar. Jättetrevligt att du tittade in på min blogg Arne! MVH. Roger.

2009-08-28 @ 10:07:43
Postat av: Adde

Jättetrevlig sida:)) på bilden från 1974 finns ju Tillbjörn Persson med,som senare blev medlem i mitt favoritdansand Säwes..

2009-08-30 @ 02:19:45
Postat av: Anonym

Hej Roger - På Erik Lihms blogg kan du läsa om hans möte med Roger Lindbloms orkester, där Jens (min son) gjorde stor succé med att hoppa in och spela "Silvermåne...".

Hälsningar Arne

2009-11-16 @ 21:26:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0