Dopdagen närmar sig (Norah dagen)

Alla vi människor utgör en liten del på livets stora omfångsrika träd. Så också barnbarnet Norah. Allt har ju sin början, en slags start där allt har sitt speciella ursprung. Ett släktträd är för mig väldigt intressant. När man tittar på alla sina anfäders namn, födelse och dödsår, kan man inte låta bli att fascineras. Sin egen familjs historia kan vara både spännande och lärorik. Därför har jag roat mig med att titta tillbaks på min egen historia, som naturligtvis också sammanfaller med Norahs. Så här följer lite uppgifter, som visar hur en liten del av släktträdet kan se ut. Givetvis finns det än mycket mer, men för att göra det något så när lättbegripligt så nedtecknar jag endast anfäderna "rakt upp och ner utan krusiduller."

Släkten Lindqvist (som egentligen hette Gustafsson från allra första början) har sitt ursprung i Västerbotten. 1:e nybyggaren i Blåfors hette Jon Johansson (1740-1813) sen kom barnen och deras efterföljare: Jonas Jonsson (1775-1858) Gustaf Jonsson (1808-1869) Carl-Gustaf Gustafsson-Lindqvist (1850-1922) Amandus Lindqvist (1886-1965) John Lindqvist (1923-2005) Roger Lindqvist (1957-    ) Andreas Lindqvist (1982-    ) Norah Lindqvist (2008-    ) Alla utgör vi som synes en liten men viktig pusselbit i det stora alltet.

Om vi så tittar på min mors sida och hennes mors släkt (min mormors) som också härstammar från Västerbotten, men även från Eibenstock i Sachsen i fd. Östtyskland. Per Olsson (1712-1773) Lars Persson (1736-1807) Anders Larsson-Wahlberg (1765-1844) Anders Andersson-Seger (1788-1868) Jonas Andersson (1830-1880) Jonas Jonsson (1865-1938) Beda Lundgren (1895-1964) Maj-Gerd Lindqvist (1929-    ) Roger Lindqvist (1957-    ) Andreas Lindqvist (1982-    ) Norah (2008-    )

Min mormorsfars farmorsmor (krångligt?) hette Johanna Sofia Reismann och var född i Stockholm 1757. Hennes föräldrar var: Georg Christopher Reismann f.1726 i Oberblauentahl Eibenstock i Sachsen. Han var förtennare och blecksmed, och kom så småningom till Hedemora. Hans hustru:Johanna Christina Wiehweg f.1729 i Muldenhammer Eibenstock i Sachsen. Kanske lite krångligt eller hur? Så kära Norah! Detta är bara en liten del av den släkt som du fötts in i. Men alla är vi ju som redan sagts en del i ett större sammanhang. Och förresten lilla barnbarn, ha en bra dopdag. Vi ses! /Farfar.

Jonas Jonsson född i Storkåge Västerbottens län. (1865-1938)
Yrke: Mjölnare. Släkten Jonsson härstammar i vissa delar från
Sachsen i fd Östtyskland.

Amandus och Hanna Lindqvist Hortlax. Min farfar var född i Blåfors i
Västerbotten, och hette Gustafsson som barn. Farmor född Stensjökullen
i Blåsmark. Hon föddes året 1888, 120 år före vår Norah.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0