Big Simon Brehm

Han var Lill-Babs "upptäckare". Han var en auktoritet på det musikaliska området under många år. En del av den generation som jag tillhör, minns honom kanske också som basist och kapellmästare i Hylands hörna under 60-talet. Simon Brehm grundade även skivbolaget "Karusell", det var alltså en man med många järn i elden. En f.d. kollega, Allan Lundström har för mig berättat, att när han som ung kom ner till Stockholm, för att påbörja sin proffessionella musikkarriär, bl.a. på Nalen, så var det Simon som "upptäckte" honom också. Allan blev utsedd till "kvällens fynd" av Nalenpubliken. Det slutade med att han omgående fick anbud att börja i Simons orkester. Simon Brehm som var född 1921, avled 1967 endast 45 år gammal.


1954


1955


1956


Lill-Babs och Simon Brehm.


Kommentarer
Postat av: valle

Är det verkligen Lill-Babs på den bilden? Likheten är inte särskilt stor - tycker jag.

2009-09-26 @ 17:36:19
Postat av: Roger

Jag är ganska så säker på att damen i fråga är Lill-Babs. (En väldigt ung Barbro Svensson)

2009-09-26 @ 18:27:13
Postat av: Roger

Ett förtydligande! Bilden i fråga kommer från ett repotage om Lill-Babs som Hemmets Journal gjort. Så visst - det är "Big" Simon och hans unga adept Lill-Babs Svensson från Järvsö. Foto från omkring 50-talets mitt. Mvh/Roger.

2009-09-26 @ 18:35:32
Postat av: valle

Det vr ju en tydlig dokumentation. Det som jag tycker inte stämmer är profilen med det kraftiga hakpartiet.

2009-09-27 @ 12:53:40
Postat av: valle

Jag var och såg Lill-Babs höstturne för några dagar sedan och i programbladet fanns det ett foto från början av hennes karriär, också taget i profil. Och där hade hon just det framträdande hakpartiet som man också kan se på den här bilden. Så helt klart detta är Lill-Babs och Simon. Du hade helt rätt!

2009-10-12 @ 12:10:40
Postat av: valle

Jag såg Lill-Babs höstturne för några dagar sedan och i programbladet fanns det ett foto från början av hennes karriär och där kunde man se att hon hade just det framträdande hakpartiet som också finns på din bild. Du hade alltså helt rätt!

2009-10-12 @ 12:21:15
Postat av: Elvis Dean

Hej! Kul bloggsida i allmänhet och kul artikel om Simon B ur SSUs medlemstidning Frihet. Vilket nummer är den ur?

Tack & allt gott

L Westin

2010-08-01 @ 15:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0