Odödliga sagoklassiker, med barnbarnet

Odödliga barnklassiker kan man väl utan tvekan säga att Astrid Lindgrens alla berättelser är. Ett bevis på hennes storhet är att jag idag  som farfar,  sitter tillsammans med barnbarnet och tittar på Pippi Långstrump, Saltkråkan och Emil i Lönneberga, precis som jag en gång gjorde när jag var barn. Astrids sagor har fascinerat en hel värld, generation efter generation. Därför anser jag det är en stor skam att Sveriges största sagoberättare i modern tid, aldrig fick det yttersta beviset på uppskattning; Nobels litteraturpris. Så tack kära Astrid för all den glädje du skänkt, och fortfarande skänker.


Hälsade på hos barnbarnet igår, och vad tror ni hon tittade på.....


....jo, Emil i Lönneberga, heller för att använda Norahs egna ord:
"Emil i Berga".



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0