Folkets Hus jubileum i Piteå - 1991

Att återuppleva gamla "avdankade" dansband är definitivt ingen ny företeelse. I Piteå spelade vi upp till nostalgidans i Folkets Hus i mars 1991. Jag var då medlem i Kjell-Bertils för en enda kväll, när vi träffade andra kollegor i andra gamla band. 1.000 personer löste biljett denna kväll. Och som bevis på att det var en uppskattad tillställning syntes inte minst på den ringlande långa kön av danssugna människor i nästan alla åldrar, som "bara" måste få komma in. Jag blev intervjuad i Norrbottens Kuriren strax före att vi skulle in på scenen. Och vad jag sa....ja, det har jag nog förträngt. Hittade en bild som togs av Kuriren reportern i logen tillsammans med orkestern Focus 5. Det lustiga i sammanhanget är att i Focus spelade då gitarristen och sångaren Stefan Engman och även keyboardisten Erling Dahlberg. Samma sommar bildades dansbandet OPUS. Och där slog vi våra påsar ihop som regelrätta musikantkollegor för första gången. Även om jag hade spelat litegrann med de båda, dels i Kjell-Bertils där Erling vikarierade en gång på Sparta i Älvsbyn. Dels med Stefan som spelade med i Rolf Åhmans när vi gjorde en så kallad comeback i början av 90-talet. Nu är det alltså dags igen. Synd bara att Focus 5 valde att hoppa av, där skulle både Erling och Stefan ingått isåfall. Jag pratar alltså om "Dansbandskrampen" som går av stapeln lördagen den 27 mars. Nästan på dagen 19 år efter jubiléet 1991. Tiden går!! /Roger.



I väntan inför framträdandet på Folkan i Piteå i mars 1991.
I väst, svart fluga och vit skjorta sitter jag beredd med mina
trumstockar för att spela med Kjell-Bertils denna jubileums-
afton. Här ses jag omringad av bandet Focus 5.
---------------------------------------------------------------------------------------
Norrbottens - Kuriren den 30 mars 1991.
Text och foto: Tony Berglund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0