"Gråt inte pappa"

En dikt som jag skrev i anslutning till min pappas bortgång. Och som publicerades i Piteå Tidningen långt därefter, den 24 januari 2008. Det finns vissa personer som gärna vill att jag lägger ut denna på min blogg. Så här kommer den igen:


Gråt inte pappa

Gråt inte pappa, se på mig
vad som än nu händer
så finns jag här hos dig
Jag håller din hand i min
när natten faller på
precis som du en gång gjorde
när vi barn var små
Livet är så flyktigt
det går så väldigt fort
tänk så mycket saker
vi borde sagt och gjort
Minnen från barndomen
smyger sig tätt inpå
det gör det ganska ofta
någon gång då och då
Men en sak lilla pappa
inför ditt livs sista färd
är en önskan från oss alla
att vi en gång ska mötas
i en mycket bättre värld

ROGER LINDQVIST

Kommentarer
Postat av: Ilone

Otroligt fin, kommer ihåg att jag läste den i PT.

2010-01-06 @ 20:32:10
Postat av: Roger

Tack Ilone!

/Roger.

2010-01-06 @ 21:52:31
Postat av: Douglas Söderlind

Den dikten var bra, mycket bra .

2010-01-07 @ 11:36:50
Postat av: Roger

Tack Douglas!

/Roger.

2010-01-07 @ 12:33:54
Postat av: Nonne

Den berör och stannar kvar i hjärtat. Mycket vacker.

Du borde göra något "mer" med din skrivartalang.

Kanske en bok?

Hälsningar/Nonne

2010-01-07 @ 18:17:35
Postat av: Roger

Jag började skriva dikt redan i mitten av 80-talet. Vissa publicerades i lokaltidningen, och även nån som lästes i riksradion. Sen så blev det ett uppehåll, barnen var små, Bettan blev allvarligt sjuk, jag hade inte tid för skrivandet. Det dröjde flera år. En dag skulle jag skriva ett par minnesord över min farbror. Och när jag väl började, var det som att skruva på en kran. Skrivandet fungerar som en balsam för själen. Blev själv allvarligt sjuk 2005. Efter detta hemska, satte skrivandet ytterligare fart. Ja, och nu sitter jag här, och det verkar som om jag inte gör nåt annat. På tal om dikter, så finns en hel radda i min samling. Många har varit publicerade, men tyvärr så har vår "blaska" den benägenheten att tryckfelsnisse är framme alltför ofta. Jag minns en sak som jag gjorde för nåt år sen, som hette "Skyltsöndag" - i PT:s tappning blev det "Syltsöndag" - inte kul. Tryckfelsnisse och jag, är inte de allra bästa vänner. Men tydligen så har han vid vissa tillfällen bosatt sig på tidningsresaktionen.

Hälsn.Roger.

2010-01-07 @ 19:16:37
Postat av: Roger

Ja, som ni själva kan se, så finns tryckfelsnisse även här hemma. I kommentaren så skriver jag "tidningsresaktionen" - FEL!! "Tidningsredaktionen" skall det vara, och inget annat. Fy på sig - tryckfels - Nisse! Gå hem o lägg dig! Tycker Roger.

2010-01-07 @ 19:21:04
Postat av: Nonne

Jag har läst en hel del av det som publicerats av dig i PT de senaste åren. Du har "drivet",förmågan och gåvan.Du fängslar läsaren. Jag förstår att du har massor med material, så länge och så mycket som du skrivit.Du borde absolut samla allt i en bok.Övertygad det skulle bli succé.( Och därigenom också slippa "tryckfelsnisse" på PT?=))/Nonne

2010-01-08 @ 01:15:24
Postat av: Roger

Vi får väl se vad framtiden utvisar?

/Roger.

2010-01-08 @ 02:06:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0