"Tankar på en kyrkogård"

Många av mina släktingar - både på min fars och mors sida - har fått sitt sista vilorum på kyrkogården i Hortlax. Men där ligger även andra som jag en gång lärde känna. En skolkompis, som en tidig sommarmorgon, på väg hem från sitt jobb på flygplatsen Kallax, frontalkrockade med en mindra lastbil. Hemma väntade sambo och ett minderårigt barn. Han avled troligen omedelbart, i en ålder av 25 år. På en annan plats, vilar sedan 1983, kvarlevorna efter en kille som spelade i samma storband som mig. Vi reste på turne till Tyskland och Jugoslavien tillsammans. Vi delade musikens glädje. Sommaren 1974 gjorde vi ett TV-program, "Musikresan", där storbandets musik åkte ut över hela landet, tack vare televisionen. I början av 1980-talet. åkte han över till USA, för att bli pilot. Drömmen gick i uppfyllelse. Men den skulle sluta i nattsvart tragedi. Den ödesdigra dagen, den som skulle bli den absolut sista i hans 25 åriga liv, kraschade han sin "learjet". Han omkom i lågorna. Och den dröm som till slut besannades, kom också att leda till hans alltför tidiga död. En annan god vän, och musikant, dog plötsligt vid 42 årsålder. Hemma fanns fru och tre barn.

Efter en vandring på kyrkogården, kom denna text i mitt huvud. Texten var redan klar, och memorerad, då jag kom hem för att sätta den på papper. Dikten kom att kallas: "Tankar på en kyrkogård", och har som tidigare alster, varit publicerad i vår lokaltidning.


Tankar på en kyrkogård


Här vilar de trötta själar
som en gång befolkade vår jord
De ska uppväckas på den
yttersta dagen
enligt Skriftens egna ord

Själv vandrar jag en morgon
i tidig blomningstid
när alla knoppar brista
och allting andas frid

Så står jag framför graven
och minns en gammal vän
som fanns en gång så nära
i en tid för länge sen

Vattnar så en liten blomma
hos någon jag har så kär
Det är min mormor och morfar
som vilar under mullen här

Tänk så skönt att få vila
från hårda, tunga arbetsdar
Där den röda rosen blommar
ligger en älskad far

En gång när tiden är till ända
och jag ligger på min bår
ska även mina blommor
vattnas
av en och annan tår


Roger Lindqvist.


"Vattnar en liten blomma, hos någon jag håller kär. Det är min
mormor och morfar, som sover under mullen här........."

Foto: Roger Lindqvist.


Kommentarer
Postat av: uffe

Mycket tänkvärda tankar om livet och döden,

man kan säga att livet är blott en blinkning.

Döden kommer alltid för tidigt.

Piloten måsta vara Göran,

han spelade basket med oss i SGIF.

och han var mycket med Ralf (Rave)

han hade också en musikaliska ådra.

Uffe

2010-01-13 @ 19:01:53
Postat av: Roger

Göran var född samma år som mig. Vi spelade tillsammans i Piteå Havsband. Där var även Ralf Lindberg och Håkan Norberg också med. Vi hade även en duktig trumpetare i Bosse Strandberg, som idag är med i Norrbotten Big Band. Göran dog tragiskt bara 25 år gammal. Likaså Svante Myhr, som också gick bort alldeles på tok för tidigt.

/Roger.

2010-01-13 @ 19:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0