Vår katt sjunger i kör....

Imorse, ganska så tidigt blev jag plötsligen väckt av ett fasansfullt oväsen. Därutanför vårt sovrumsfönster, hade Hortlax kattkör sin söndagsrepetition. Av de många kattrösterna kunde jag ganska så snart urskilja en alldeles speciell: nämligen våran egen kattgubbe Pelle. När han sjung arian "Caro nome", ur Giuseppe Verdis "Rigoletto" kände jag (trots den tidiga timmen) en slags stolthet av hans breda musikaliska bildning. Kattkören lät allra först som en samling ilskna prärievargar, men när de sedan sjungit upp sig, så ändrades genast min uppfattning. På repertoaren följde sedan: Hugo Alfvéns "Skogen sofver". Pelle tog ton igen i Schuberts; "Ave Maria", för att sedan fortsätta med Jussi Björlings "Sverige". "Vintern rasat ut" presenterades också (även om den i mitt tycke var en aning malplacerad). Ur musicalen "Cats" av Andrew Lloyd Webber, framfördes; "Att närma sig en katt", "Morrtigers sista strid" och "Att döpa en katt". Slutklämmen stod Pelle för, när han med sin altröst sjöng Peterson-Bergers, ".Sommarnattsdagg". Sedan bröt det stora slagsmålet ut. Ett fasansfullt råkurr mellan körmedlemmarna. Orsaken fick jag veta lite senare; man hade blivit osams över repertoaren.

Hortlaxkattkör, har hädanefter lovat mig dyrt och heligt, att förlägga sina repetitioner någon annanstans i fortsättningen. Och absolut icke utanför vårt sovrumsfönster klockan  07:00 en söndagsmorgon.


PELLE har börjat sjunga i kör. Deras repetition var förlagd utanför
vårt sovrumsfönster klockan 07:00 imorse. Efter en ganska så väl
framförd morgonkonsert, uratrade det hela så småningom när med-
lemmarna kom i bråk om frågor rörande deras körrepertoar. Körens
medlemmar lät som en samling ilskna prärievargar. Men inför näst-
kommande körgenomgång, har man lovat att förlägga verksamheten
på en undanskymd och ljudisolerad plats. På bilden ses Pelle (som
sjunger altstämma) med sin husse Roger, som blev väldigt förvånad
över sin katts musikaliska begåvning. Husse Roger har tillfrågats om
att bli körens manager.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0