"Chevrolet-sexan" 1929



"ANTON JOHANSSON" - alias den käcka unga tävlingsförerskan Fru Eva Dickson - har efter en noggrann inspektion och provkörning av den nya Chevrolet-sexan uttalat sin förtjusning över dess utseende och prestationer. "Det var verkligen ett nöje att köra den", skriver Fru Dickson. "Av gammalt har jag en förkärlek för prydliga exteriörer, och i det avseendet lämnar den nya Chevrolet sannerligen intet övrigt att önska. Vidare tycker jag om att sitta bekvämt, när jag kör, så det justerbara förarsätet frapperade mig naturligtvis som en synnerligen lyckad nyhet. Men ingenting beredde mig ändå en så angenäm överraskning som den nya Chevrolet-motorn, speciellt för den glänsande acceleration den gav vagnen. I den mån den nya accelerationspumpen medverkade härtill, är den ju en lika värdefull som intressant nyhet. I en handvändning fick jag upp vagnen i en riktigt jämn, god fart och fastän den var ovanligt lättstyrd behövde jag inte alls sitta och varva runt på ratten i kurvorna. Det är faktiskt underbart, att en sexcylindrig vagn med så goda egenskaper numera kan fås till ett så billigt pris".

Priser: Coach..................Kr. 3. 700
Sedan.............................Kr. 4. 000
Landaluette Sedan.........Kr. 4. 250



Polismästare Gustaf Hårleman har i egenskap av trafikauktoritet med
intresse tagit den nya Chevrolet i betraktande samt provkört den ute
vid General Motors fabrik. Polismästaren är endast en av de många,
som uttalat sig entusiastiskt om sina erfarenheter från provturen. Var-
för inte unna Er själv nöjet av en sådan - närmaste försäljare ställer
gärna en vagn till förfogande!


"Såsom bilist intresserar det mig naturligtvis att taga del av alla ny-
heter på motorområdet", skriver skådespelaren Lars Hanson efter att
ha provkört Chevrolet-sexan. "Enligt min mening är den en mycket
trevlig vagn att se på och att åka i. Elegans, rymlighet och komfort äro
egenskaper, som jag trodde tillhöra endast de stora lyxvagnarna - men
jag fann dem också hos Chevrolet".
-----------------------------------------------------------------------------------
Vårt Hem den 24 juli 1929.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0