Einar Svensson / Cool Candys del 4
Efter Cool Candys genombrott med "Jämtgubben" 1962 kom efterföljaren "Muckartwist" året därpå. Kapellmästaren Einar Svensson hade sin åsikt klar när det var dags för val av låtar till den nya plattan:
- Tänk er alla som muckar från lumpen på alla Sveriges regementen, även repgubbar likaså. De spelar då givetvis låten på markan och köper skivan!
Som i de flesta fall så fick Einar Svensson helt rätt. Låtvalet var som Einar önskat, och trott på. Basisten Göte Johansson sammanfattar det på följande sätt:
- Einar hade en fantastisk näsa för vad som skulle slå! Och visst var det så. Denna känsla för vad folk ville ha, var en smått unik gåva som så småningom Einar skulle få full valuta för, när han ledde sitt band mot nya fantastiska framgångar.
1963 kom "Muckartwist". Låtens upphovsman hette Helge Eriksson och
var i sitt original en polka. Men i Cool Candys version blev det alltså twist
som var den stora modedansen just då.
Topp 10 1963. En lista som bl. a. innehöll Anita Lindblom, Ray Adams,
Cool Candys, Carli Tornehave, Dave Brubeck och Sven-Ingvars.
"De kalla karamellerna" från Lidköping bevisade än en gång att man
tillhörde eliten av dansorkestrar här i landet.
Massmedia visade nu sitt intresse för Lidköpingsbandet. Expressen skrev många artiklar om de olika orkesterna i Västergötaland och Värmland som man kallade för "Popland". Förutom Cool Candys fanns även Öjvinds, Sten & Stanley och The Vikings med. Vikings var en tidig förlaga till det kommande Vikingarna. I pressen jämfördes banden sinsemellan. Cool Candys hade då figurerat ute på dansbanorna i 12 år, Sven-Ingvars i 5, medan de andra mellan 1-2 år. Värdet på utrustningen låg från 20.000 till 50.000 kronor. Cool Candys instrument- och högtalarutrustning hade då ett värde på 24.000 kronor. Gällande gaget så låg tre band i topp: Cool Candys, Sten & Stanley och Sven-Ingvars tog 1.800 kronor för en vanlig lördagskväll. 1963 var Cools inbokade två år i förväg. I Augusti samma år gjordes deras första TV-framträdande på "Fåfängan" på Söder i kungliga huvudstaden. Lena Fürst, Sigges dotter, var programledare, Anders Linder var en av de övriga artisterna. Även den amerikanske tenoristen Sonny Stitt fanns med. Arne Weise hette programmets producent. Nya skivinspelningar följde. Däribland bandets första LP; "Twist party".
Cool Candys framgångar fortsatte med nya skivinspelningar. Man fortsatte
i viss mån på twisttemat: "Axevalla twisten" där Einar Svensson och Per
Lewin gjort bearbetningen. "Who´s chicken", upphovsmannen hette Michael
Hill. "Lycklige Henrik", i bearbetning av Einar Svensson samt "Skördevisa",
upptecknad av William Lind.
Musikanterna från Skaraborg levererade även denna EP-platta.
"Slå på trumman bror", Ulf-Peder Olrogs schottis, "Anne-Marie",
kompositör Harald Mortensen, "Shine On Rocky Mountain Moonlight",
som i den svenska översättningen kom att heta "Silvermåne över
bergen", samt "Chattanoogie Shoe Shine Boy", kompositörer; Stone &
Stapp.
Cool Candys-medlemmen Arne Nathansohn har haft den stora vänligheten att skicka mig material om orkestern. Däribland fanns denna berättelse med, skriven av Bernt Blomgren:
COOL CANDYS I VÅRA HJÄRTAN
Cool Candys har för alltid skrivit in sig i Lidköpings historia. Bland stans fyrtiotalister lever minnet kvar från danserna i Parken. Det kunde vara mycket folk när, som man sa,: COOL CANDYS SPELADE - UPPEMOT 3.000! sedan bör det tilläggas att Cool, vilket nog många inte är medvetna om, inledde en orkesterstil och dansmusik för hela Sveriges vidkommande. Det är Cool Candys som inledde dansbandseran!!!
En av hemligheterna med dansvänligheten, förutom den som basisten Göte Johansson nämner om låtval och samspelet mellan saxarna är kompet. Einar Svensson och Karl-Arne Andersson, trummor och piano, tog sig för att flytta över det så kallade shufflekompet på trummor tillsammans med boogie-piano på låtar som annars inte kompades så, exempelvis gamla schlagers som "Slow Boat to China", "Sail Along Silvery Moon", "Grönmålad Båt" - vilket blev som nya på detta sätt. En musikalisk och dansant innovation sålunda. Många trummisar på 60-talet i stan (Lidköping) och härikring fick säkert höra av mer rutinerade medmusikanter:
- Kompa som Einar!
- Hurdå?
- Ompa-ompa!
-----------------------------------------------------------------------------------
Fortsättning följer....
- Tänk er alla som muckar från lumpen på alla Sveriges regementen, även repgubbar likaså. De spelar då givetvis låten på markan och köper skivan!
Som i de flesta fall så fick Einar Svensson helt rätt. Låtvalet var som Einar önskat, och trott på. Basisten Göte Johansson sammanfattar det på följande sätt:
- Einar hade en fantastisk näsa för vad som skulle slå! Och visst var det så. Denna känsla för vad folk ville ha, var en smått unik gåva som så småningom Einar skulle få full valuta för, när han ledde sitt band mot nya fantastiska framgångar.
1963 kom "Muckartwist". Låtens upphovsman hette Helge Eriksson och
var i sitt original en polka. Men i Cool Candys version blev det alltså twist
som var den stora modedansen just då.
Topp 10 1963. En lista som bl. a. innehöll Anita Lindblom, Ray Adams,
Cool Candys, Carli Tornehave, Dave Brubeck och Sven-Ingvars.
"De kalla karamellerna" från Lidköping bevisade än en gång att man
tillhörde eliten av dansorkestrar här i landet.
Massmedia visade nu sitt intresse för Lidköpingsbandet. Expressen skrev många artiklar om de olika orkesterna i Västergötaland och Värmland som man kallade för "Popland". Förutom Cool Candys fanns även Öjvinds, Sten & Stanley och The Vikings med. Vikings var en tidig förlaga till det kommande Vikingarna. I pressen jämfördes banden sinsemellan. Cool Candys hade då figurerat ute på dansbanorna i 12 år, Sven-Ingvars i 5, medan de andra mellan 1-2 år. Värdet på utrustningen låg från 20.000 till 50.000 kronor. Cool Candys instrument- och högtalarutrustning hade då ett värde på 24.000 kronor. Gällande gaget så låg tre band i topp: Cool Candys, Sten & Stanley och Sven-Ingvars tog 1.800 kronor för en vanlig lördagskväll. 1963 var Cools inbokade två år i förväg. I Augusti samma år gjordes deras första TV-framträdande på "Fåfängan" på Söder i kungliga huvudstaden. Lena Fürst, Sigges dotter, var programledare, Anders Linder var en av de övriga artisterna. Även den amerikanske tenoristen Sonny Stitt fanns med. Arne Weise hette programmets producent. Nya skivinspelningar följde. Däribland bandets första LP; "Twist party".
Cool Candys framgångar fortsatte med nya skivinspelningar. Man fortsatte
i viss mån på twisttemat: "Axevalla twisten" där Einar Svensson och Per
Lewin gjort bearbetningen. "Who´s chicken", upphovsmannen hette Michael
Hill. "Lycklige Henrik", i bearbetning av Einar Svensson samt "Skördevisa",
upptecknad av William Lind.
Musikanterna från Skaraborg levererade även denna EP-platta.
"Slå på trumman bror", Ulf-Peder Olrogs schottis, "Anne-Marie",
kompositör Harald Mortensen, "Shine On Rocky Mountain Moonlight",
som i den svenska översättningen kom att heta "Silvermåne över
bergen", samt "Chattanoogie Shoe Shine Boy", kompositörer; Stone &
Stapp.
Cool Candys-medlemmen Arne Nathansohn har haft den stora vänligheten att skicka mig material om orkestern. Däribland fanns denna berättelse med, skriven av Bernt Blomgren:
COOL CANDYS I VÅRA HJÄRTAN
Cool Candys har för alltid skrivit in sig i Lidköpings historia. Bland stans fyrtiotalister lever minnet kvar från danserna i Parken. Det kunde vara mycket folk när, som man sa,: COOL CANDYS SPELADE - UPPEMOT 3.000! sedan bör det tilläggas att Cool, vilket nog många inte är medvetna om, inledde en orkesterstil och dansmusik för hela Sveriges vidkommande. Det är Cool Candys som inledde dansbandseran!!!
En av hemligheterna med dansvänligheten, förutom den som basisten Göte Johansson nämner om låtval och samspelet mellan saxarna är kompet. Einar Svensson och Karl-Arne Andersson, trummor och piano, tog sig för att flytta över det så kallade shufflekompet på trummor tillsammans med boogie-piano på låtar som annars inte kompades så, exempelvis gamla schlagers som "Slow Boat to China", "Sail Along Silvery Moon", "Grönmålad Båt" - vilket blev som nya på detta sätt. En musikalisk och dansant innovation sålunda. Många trummisar på 60-talet i stan (Lidköping) och härikring fick säkert höra av mer rutinerade medmusikanter:
- Kompa som Einar!
- Hurdå?
- Ompa-ompa!
-----------------------------------------------------------------------------------
Fortsättning följer....
Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson
Igår fick jag hem Ingmar Nordströms första EP med posten och idag kunde jag hämta Cool Candys första LP "Twist Party" på närmsta postutlämningsställe. Jag har lycka med skivfisket den här månaden. Sitter just nu och diggar och konstaterar vilket bra gäng det var. Särskilt Axevalla Twisten är strålande. Råös på saxarna och kanske det rivigaste orgelsolot som spelats in av ett svenskt gäng på 60talet.
:)
Postat av: Roger
Behöver jag säga att jag är smått avundsjuk?
Trackback