Jag och min skugga, på upptäcksfärd

Dagen började ganska så tråkig. En massa ovädersmoln hade parkerat sig över Hortlax med omnejd. Och mycket riktigt, som på en given signal började det droppa så försiktigt, för att lite senare tillta i styrka. Men så hände det underbara, mitt i allt det blöta lyser solens strålar genom alla dumma svarta moln, och tar överhand över alltsammans. Gladare än jag kan nog ingen bli när molnen jagas bort över himlen, och solen tittar fram. Som genom ett trollslag, befann vi oss just då på en liten upptäcksfärd. Bettan satt i bilen och ville prompt stanna kvar, medan jag tog min kamera och vandrade runt landstingets före detta fritidsanläggning "Gläntan". Om Gläntan har jag skrivit i ett tidigare inlägg. Det var under många år en oas för patienterna på Furunäsets sjukhus. Och idékläckaren var Acke Norberg, socioterapeut på redan nämnda sjukhus. Ackes dröm blev så småningom verklighet, och 1961/62 stod Gläntan färdig att ta emot de första patientarna. Gläntan har också varit tillhåll för oräkneliga sammankomster under årens lopp. Jag har själv både kört patienter från Furu, och varit musikant på detta ställe. Så idag när jag gick där så såg jag allt passera revy inför mina ögon. Så här kommer lite bilder från min upptäckarfärd, för bara någon timme sedan:


Fritidsanläggningen Gläntan. Upphovsmannen hette Acke Norberg.
Acke var gift med Onny, min pappas kusin. Mötte honom på den
stora släktträff vi hade 1991. Det var tyvärr både första och sista
gången jag såg honom.


-Hallå Gläntan, det är Lindqvist som knackar på! Jasså, ingen hemma?


Den här dörren och trappen har jag ett speciellt minne av. Sommaren
1997 spelade dansbandet OPUS på en privat tillställning på Gläntan.
Jag minns att det var oerhört mycket mygg som plågade oss under
hela kvällen. Men så under en paus, gick jag ut för att få en nypa luft.
Jag gick mot havet, denna underbara sommarkväll. När jag stod där-
ner och kände svalkan och brisen från vattnet, hörde jag dragspels-
toner från trappen som syns på bilden. Det var Sture, våran keyboardist
och dragspelare som "drog i bälgen" och spelade för mig "Afton på Sol-
vik". Det var så stämmningsfullt, mitt i myggplågan, men ett fint minne
från tiden med OPUS.


Sture Kuusisalo, med sitt dragspel vid en skivinspelning 1986. Sture
spelade Afton på Solvik den där sommarkvällen på Gläntan. Ett minne
som jag burit med mig alltsedan dess. Sture gillade jag helskarpt, både
som musiker och människa. Sture jobbar idag på musikhögskolan på Ber-
get i Piteå. Tack för åren med OPUS Sture!


Utsikt mot havet, från Gläntans altan.


Så styr jag mina steg mot havet, detta vidunderliga - som genom att
bara finnas där, skänker sådan ro och fridfullhet.....


Det är underbart att promenera på stranden....även om mina "Foppa-
tofflor" ganska så snart fylldes med ett stort lass med sand.


Haraholmshamnen, ligger en bit bort, men är fullt synlig från Gläntan.


Som en spegel. lyser vattnet mot mig och min observerande kamera...


Det enda bevis som finns kvar av mitt besök, är mina fotspår i sanden.


Jag går så sakteliga därifrån, fullt förvissad att hit vill jag återvända -
gärna i sällskap med barn och barnbarn. Min trogna följeslagare sedan
snart 53 år, skuggan, följer mig på vägen...
---------------------------------------------------------------------------
Foto: Roger Lindqvist.

Kommentarer
Postat av: Nicolaijenny

Very Good! I love it.

2010-12-16 @ 07:52:14
URL: http://nicolaijenny.bloglyric.com
Postat av: Micael Bölin

Fina bilder!

"Morbror Acke" var min Mormors morbror.

Gun Magnusson (min mormor, dotter till Sally f. Norberg och Karl Jonsson) som lät uppföra sina stugor som jag besökte i 10 års åldern. Inte långt från Onny och Ackes stuga. Stugan bestod av två "Fäbodar". Jag har fiskat med Acke i Pitsund för ca 35 år sedan och vill minnas att jag fick en Gädda!!??

2012-04-12 @ 16:58:29
Postat av: Monica Bölin

Hej!

Jag kimmer ihåg, när jag var liten, att acke hade en dröm om att få öppna Gläntan, som en oas för sina patienter. Trevligt att hans dröm gick i uppfyllelse. Onny och acke, lämnade alltid sin hund Bonzo hos mina föräldrar i Reftele, när de åkte på sina otaliga Spaniensresor. Jag är dotter till Gunvor och Folke. Acke var min mammas morbror.Är Du möjligen släkt till släkten till oss? På Onnys sida. Kan Du vara son till Odal?

Min son, Micael, har kommenterat Dina fina bilder. Jag håller med honom angående Dina bilder på Gläntan.

Hälsningar Monica, f.d. Magnusson, numera gift Bölin.

2012-05-05 @ 12:02:59
Postat av: Ulrika johansson

Och Acke var min mammas farbror, min mamma växte upp i Sodankylä, Finland, hennes far (Ackes bror) gifte sig med Inkeri och flyttade till Sodankylä. Jag kommer ihåg när Acke spelade trumpet på min mormors 80 årsdag... 1978. Det var alltid roligt att träffa Acke och Onny, även om det inte skedde så ofta. Mamma gillade sin farbror oerhört mycket, hans musikalitet och humor.

Hälsningar Ulrika (född i Pajala, bosatt i Israel under18 år numbera bosatt i Sävast).

Svar: Tack för kommentaren Ulrika!
Roger Lindqvist

2012-12-09 @ 22:58:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0