En promenad på Furunäset


Elisabeth och jag har båda cirka 15-års anställning var ute på Furu-
näsets sjukhus. På somrarn återvänder vi, för att gå den så kallade
Kärleksstigen.


Här fanns en gång mureriet. Inne i lokalerna huserade muraren
Gunnar Andersson, bror till förre landshövdingen- och statsrådet
Georg Andersson. Idag inryms här en glashytta. Bakom den röda
dörren till höger brukade socioterapins mercabuss stå. Bussen an-
vändes både av socio och transportcentralen.


En detalj som jag glömde var denna inskription som finns efter
kärleksstigen. Årtalet som finns väl synligt än i denna dag är 1909.
Inristat av nån okänd skötare eller patient från sjukhuset.


Här finns också en båthamn.


Från båthamnen på Furu, ses ASSI i Piteå. Jo, jag har tidigare sagt att
ASSI heter något helt annat idag - men jag kommer aldrig ihåg det.
Därför får ASSI också heta ASSI även i fortsättningen.


Till vänster i bild - där kullen nu ligger - fanns en gång kolgården. På
min tid fungerade den mest som en avstjälpningsplats för diverse saker.


Röda ladan - där avdelning 55 en gång inrymdes. Idag ett äldrebo-
ende. Nedre plan fanns Centralförrådet. Där hämtades förrådssaker till
sjukhusets avdelningar.


På denna plats stod den dansbana där patienter och personal brukade
dansa. Här har jag själv spelat tillsammans med dragspelaren Herbert
Westerlund och basisten Thomas Grahn. Dansbanan flyttades sedan till
Pitsund, tror jag tralalala...


Överläkarbostaden sedermera socioterapins lokaler. Idag en flott
restaurang: "Doktorsvillan". Ägare; en av Piteås mest kända företagare,
Thomas Wallstén.


Doktorsvillan sett ur en annan vinkel.

--------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST - Fler bilder kommer senare...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0