På somrig kvällspromenad


På en somrig kvällspromenad, jag och Bettan. Första vilopausen - jodå,
sådana är tillåtna - var vid den gamla rödmålade bagarstugan. En
stuga med anor. Här stod mina fastrar och bakade bröd på somrarna.
Bl. a. faster Essy som jag minns med mycken stor glädje.


Bagarstugan som den ser ut på håll. Min hustru sitter på bänken, lu-
tande sin rygg mot den röda väggen.


På andra sidan av Inimarksvägen står det hus där Arvid och Dagny
Öberg bodde. Dagny bor kvar, Arvid är borta sedan några år. Bakom
det fönster som syns till höger på långsidan, satt Arvid och min far i
deklarationstider. Arvid utförde deklarationerna åt min pappa i många
år. Vid exakt samma tidpunkt - i slutet av januari - tog farsan spark-
stöttingen till Arvid. Någon timme senare kom han hem igen. När han
gjorde sin entré genom köksdörren, stannade han upp. Och såg man
då ett litet leende på pappa, så då visste man att deklarationen gått bra.
Samma procedur följde:
   - Jaa, våo tråo dö i sko få åt nö, Maj-Gerd? Dö kan väl djiss!
(Vad tror du jag skall få igen nu, Maj-Gerd? Du kan väl gissa!)


Här bor en moderat! Nää, jag bara skojar, det är ju en mötesskylt,
så klart!


Färden går invid gröna sommarängar. På den här ängen kan man då
och då se Andreas och David med sina traktorer, under slåttern.


På vår somriga kvällspromenad mötte vi dessa två ryttarinnor på
varsin häst. Om man har riktigt tur, kan man ibland möta Clint East-
wood i full galopp...Nää, nu skojar jag igen, ursäkta!


Vore jag född till bi, skulle jag nog frestas av att gå in för landning
och ta mig en mumsbit. Bzzzzzzzzzzzz.......!


Se där! Just som jag tänkte. Så här skulle min arbetsdag/kväll alltså
ta sig ut. Ett evigt flaxande för att dra sitt strå till stacken...? Bikupan..?
Heller vad det nu hette?


"Bi nummer C-Z 1274-X går in för landning. Begär tillåtelse att mjuk-
landa på en stycken rallarros". Så kan det faktiskt låta när herr o fru
bi är ute och flyger. Hemma i bikupan sitter trafikledaren och lotsar
sina bin till rätt blomma och till rätt plats. Eller har jag fel?

-----Forts. följer.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0