Sommarbilder

"Se på alla blommor som redan slagit ut

på ängen, gullviva, mandelblom, kattfot och

blå viol".

Evert Taube.


Jovisst blir man glad när man hör Taubes fina sommarvisor. Man säger ju att Evert Taube gett den svenska sommaren ett ansikte. Även Mats Paulssons fina Barfota visa skänker lyssnaren hopp och förtröstan mitt i en smällkall vinterafton. Det finns mycket att glädjas åt, den svenska sommaren är ett av dessa glädjeämnen.

 

Vad vore en midsommarafton utan jordgubbar?


En äkta svensk sommarfluga använder en maskros som landnings-

plats. Midsommarafton 2011.


Pelle, våran katt, blev så här glad över att sommaren äntligen anlände.

Han slog nära på en frivolt...

Och en halv mollbergare med skruv...


Tingsholmen, midsommarafton. Ute på udden härskar det rofyllda.

Åtminstone tyckte jag det, när jag sent på kvällen tog mig en tur

ditner.


Den färgglada båten "Gruw Maja" stod som vanligt vid sin brygga i

Tingsholmsviken.


Jag gjorde en förfrågan, om Norah ville hänga högst upp i flaggstången

som Emils syster Ida. Norah skakade på sitt huvud. Då hissade jag

flaggan istället.


I sommarskogens pelarsal.

----------------------------------------------

Sommarbilder: Roger Lindqvist.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0