Vårväder, nagellack och marskatter

Det råder vårväder just här och nu. Har varit ut på en minst sagt väldigt halkig promenad jag och hustrun. Det vill säga hustrun hade sin spark att hålla sig fast vid som trygghet, medan jag fick förlita mig på mina vinterdojor. Nåja, ingen av oss ramlade, den här gången, men halkigt var det, som sagt.

Barnbarnet Norah har varit hos oss några timmar. Hon har mått som en liten prinsessa tillsammans med sin farmor och farfar. Hon är en härlig tjej som tycker om att utforska sin omvärld.
- Vad är det här, farfar? frågar hon nyfiket när hon hittat en spännande sak i vårt hus.
- Vad gör du farfar? en fråga som hon ställer då och då. Ibland när jag skriver, tittar hon in i mitt rum, lägger sitt huvud på sned och frågar för 15:e gången:
- Farfar, vad gör du?
- Jag skriver!
- Jaha! Får jag komma och sitta med dig?
- Det är klart att du får!
- Norah vill se Emil på datorn.
- Okej, Norah, du får se på Emil.

I nästa stund hör hon sin farmor i en annan del av huset. Då blir Norah nyfiken, och så kommer den obligatoriska frågan:
- Farmor, vad gör du? Norah vill lukta på parfymer!
Sedan så står de två damerna, Norah och hennes farmor Bettan och luktar på parfymer. Den lilla näsan försöker ta in alla underbara dofter. Efter en stunds doftande är Norah på språng igen.
- Nagellack! Norah vill ha nagellack, farmor.
Efter nån minut är Norahs tio fingernaglar rödmålade. Hon visar stolt upp dem för dem som vill se.
Ja, du kära Norah det var en liten berättelse om hur det kan vara när du kommer på besök.

Marskatter, detta ständiga återkommande vid exakt samma tidpunkt varje år. Vår kattgubbe var i vilt slagsmål häromnatten. På morgonen uppvisade han en blodig nos som bevis för detta handegemäng. Han är visserligen kastrerad, men han uppför sig ändå precis likadant som om han vore en äkta marskatt. Just nu ligger han och vilar sig inför nästa sammandrabbning.
--------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0