ABBA ett lönsamt företag




"ABBORNA" Anni-Frid Lyngstad, Benny Andersson, Björn Ulvaeus och
Agnetha Fältskog.

¤ ABBA är Sveriges i särklass mest lönsamma företag. Räkenskapsåret 1976/77 ser ut att bli sensationellt. Vad som helst mellan 20 och 30 miljoner i vinst är möjligt. Om utvecklingen fortsätter ytterligare 2-3 år kommer man i konsumentledet att ha spenderat ca en miljard kronor på ABBA-produkter. "Genom de stora inkomsterna och bristen på avskrivningsunderlag har ABBA-bolagen blivit större skattebetalare än flera av börsföretagen".

De skriver Affärsvärlden i sitt senaste nummer, där man presenterar den första ekonomiska analysen av ABBA-imperiet. Man har gjort denna, som man säger, "udda företagsanalys" med anledning av att ABBA faktiskt fått realekonomisk betydelse.

EN STOR PRESTATION
    - I ekonomiska sammanhang har vi aldrig sett något liknande, skriver tidningen.
Man fortsätter:
    - Och om ABBA lyckas i sina föresatser att lägga också USA för sina fötter skulle detta bli en marknadsföringsprestation som i kvalitet är fullt jämförbar med när Volvo 1958 slog sig in på de amerikanska biljättarnas hemmaplan.

Hur är det då möjligt för ett företag at växa så snabbt och skapa sådana vinster at det kan räknas som landets lönsammaste bara ett par år efter starten? Jo, nyckelfaktorerna, skriver Affärsvärlden, skall tydligen de ut så här:

¤ En världsomfattande, explosiv marknad för kommersiell musik.
¤ En fullfjädrad företagsledare.
¤ En god portion tur.
¤ Förmåga att skapa bred, konkurrenskraftig popmusik.
¤ Ett massivt artistgenombrott (Eurovisionsschlagerfestivalen).
¤ En systematisk marknadsföring.
¤ En genomtänkt organisation.

50 MILJONER PLATTOR
Drygt tre år efter festivalen i Brighton uppskattar man att det i runda tal har sålts 50 miljoner ABBA-plattor i världen. Av dessa ca 20 miljoner LP, den ekonomiskt intressanta produkten. Efter att ha analyserat de första årens bokslut säger sig Affärsvärlden vara tvingad att också ta fram superlativerna. "Sådana här försäljningsframgångar gör att våra vanliga finansielle mätinstrument blir mycket trubbiga när vi försöker analysera boksluten. Betygsskalan för expansionskraft, lönsamhet, likviditet och soliditet sträcker sig ju inte längre än till stora A".

EKONOMISKT PROBLEM
Det ekonomiska problemet för dagen är att hitta vettig placering för det kapital som strömmar in. Tillgångssidan domineras av likvida medel. För ett år sedan fanns ca 8 miljoner kronor på bank och det beloppet har sannolikt fördubblats under 1976/77 och i år växer överlikviditeten ytterligare. Dels sker redovisningen från utlandet av Royalty etc med stor eftersläpning, dels, och framförallt, väntar nästa ABBA-projekt runt hörnet:

¤ En ny LP-platta kommer i höst.
¤ En egenproducerad film om ABBA har premiär några månader senare.
¤ En USA-turné under 1978 har diskuterats.

EXPORT PÅ ÖST
Härtill kommer koncernen nu på allvar tycks kunna börja exploatera det öst-europeiska intresset för ABBA-musik. Med hjälp av kompensationsaffärer i bl a olja och ett nybildat handelsbolag tillsammans med Beijerägda Sannes hoppas Stikkan Anderson att man kommit runt öststaternas brist på västvaluta. Handlingskraften hos ABBA:s VD imponerar, skriver Affärsvärlden, och fortsätter:
    - Mycket talar för att delägarna i ABBA kan se fram emot spektakulära inkomster den närmaste tiden.

MYCKET BLIR KVAR
Om man antar att artisterna, musiken och den skickliga marknadsföringen är lika viktiga förklaringar till de senaste försäljningsframgångarna skulle två tredjedelar finnas kvar i organisationen den dag ABBA drar sig tillbaka som artistgrupp. Återstår då att få fram en ny artist. Till den saken hör att ABBA-koncernen i dag är så internationellt etablerad, att den kan knyta upp praktiskt taget vilka artister som helst. Att man nu håller på att bygga upp en stor egen inspelningsstudio i Stockholm stärker positionerna ytterligare.

Det kan också påpekas att ABBA-koncernen, bortsett från ett rent marginellt bolag i Danmark, inte har några utländska dotterbolag. Liksom i andra sammanhang, skriver tidningen, märks att ABBA vinnlagt sig om att hålla en snygg fasad utåt.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
NORRBOTTENS-KURIREN ¤ Onsdagen den 3 augusti 1977.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0