På väg till Alter...

Som jag tidigare berättat så gjorde vi ett besök i Altersbruk i dag. Kvarnen i Altersbruk hann vi också med att kolla in. Som jag vet så har jag aldrig förut varit på den platsen. Tyvärr så var den inte direkt omskött. Den såg närmare ut som ett riktigt spökhus. Synd att den bara skall stå där och förfalla. Rutorna var krossade vilket gjorde att den såg allmänt förskräcklig ut.


Jag bara älskar att åka omkring på upptäckarturné. Det finns sådana
härligt underbara ting att upptäcka.


Bredvid "OK-stationen" sågs den här gamla mercan.


Kvarnen i Nybyn-Altersbruk. - Därnere dricker vi kaffe, sa jag till
Bettan och svängde av.


Undrar hur många spöken som bor därinne då...?


Därinne stod de här säckarna vars innehåll bara väntade på att få bli
mjöl. Men mjölnaren lyste med sin frånvaro. - Hallå, de är Lindqvist
från Hortlax, är det nån här? Inget svar. Inte ens de eventuella råttorna
vågade svara.


Undrar när den här användes sist?


Konstigt, inga spöken. Kanske dom var på spökkongress på Piteå
Havsbad?


Anskrämligt var min första tanke vid den här åsynen. Synd att en sån
här kulturbyggnad ska stå så här till ingen nytta. Se bara vad man gjort
i Lillpite och Svensbyn. En bra idé även för den här stackars kvarnen.
Den har ju säkerligen också en spännande historia att berätta. Initiativ-
kraft är vad som behövs, och naturligtvis pengar och mycket engage-
mang.


Nää, nu tar jag sågen hammaren och vattenpasset och påbörjar reno-
veringen bums. Klart nångång 2057. Då ska jag fira min 100-årsdag i
den här nyrepade kvarnbyggnaden. Alla är hjärtligt välkomna på tårta!
Jordgubbstårta med kaffe. OBS! Den 26 september klockan 14.00.


Ja, görs inget rasar den väl ihop vid nästkommande höststorm.


Adjö då kvarnen! Kommer med verktygslådan i morgon.


På hemvägen passerade vi Pålmark. Nu kommer frågan: Vilken känd
författare föddes här den 9 september 1962? Svar: Liza Marklund!
Alla som svarade rätt har vunnit varsin banan.
----------------------------------------------------------------------
Fotograf i Alterdalen med omnejd: ROGER LINDQVIST.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0