ABBA till USA / 1978




Here we come! I dag reser ABBA till USA för att hårdlanseras. Insatsen
är ett par miljoner kronor. Och utdelningen... Den kan man bara sia om.

Idag flyger ABBA till USA. För att koppla grepp på världens största skivmarknad.
    - Vi siktar på fallseger, säger Björn Ulvaeus.

ABBA är världens populäraste popgrupp. Överallt - utom i USA. Men nu ska det bli ändring på den punkten. Nu ska man lägga den sista motståndaren på rygg. Två miljoner kronor kostar lanseringen.
    - Väl använda pengar, säger Björn Ulvaeus. Men viktigast är dock att vi vågar ta den här chansen. Det känns som en stor utmaning.
    - Vi skulle kanske ångra oss resten av livet om vi inte gjorde försöket.
ABBA:s turné är utomordentligt väl förberedd: Men resan består av ett enda jobb: En TV-show med Olivia Newton-John. Programmet är oerhört betydelsefullt. Det sänds på bästa sändningstid över hela kontinenten. Inför uppskattningsvis 50 miljoner människor.

MÖRDANDE REKLAM

Men redan innan showen visas i USA-TV (den 24 maj) är det meningen att varenda amerikan ska veta vilka "ABBA from Sweden" är. ABBA kommer att sälja med mördande reklam:

¤ Betalda reklaminslag i radio och TV.

¤ Annonsering i de största tidningarna.

¤ Specialskyltning i tusentals affärer.

¤ Posters, pappersfigurer och tryckalster.

¤ Jättelika affischer på Sunset Boulevard i Los Angeles m fl stora städer.

ABBA är inte okända i USA. Tvärtom. Gruppens sista LP "The Album" har sålts i ca 900 000 exemplar. Men jämför man siffran med samma försäljning i lilla Sverige (750 000) så är det förstås bara "strunt". ABBA-pappan Stikkan Anderson darrar inte en sekund på rösten när han säger:
    - Beatles sålde tre miljoner skivor som bäst. Vi siktar på 20 miljoner!
Ingen falsk blygsamhet där inte.

MER SPORT ÄN PENGAR

Och varför inte sikta högt? ABBA har ju redan raderat ut drömgränserna i många andra länder. Lagom till TV-showen kommer också ABBA:s film att ha premiär. Men ännu har man inte kommit överens ekonomiskt. ABBA är en tuff förhandlingspart. Men vet sitt värde. Säljer sig inte billigare än man behöver.
    - Det handlar egentligen inte så mycket om pengar, säger Stikkan Anderson. För oss har det mera blivit en sport.

Benny och Annifrid flög till USA i morse. Björn och Agnetha kommer efter i morgon.
    - Vi vill vara tillsammans med barnen så länge som möjligt, säger pappa Björn.
Direkt efter de två veckorna i USA flyger ABBA till Västtyskland för en ny TV-show.
    - Men vi ska vara lediga hela sommaren, säger Björn och tänker på stugan ute i Stockholms skärgård.
FOTNOT: Olivia Newton-John var för fyra år sedan en av ABBA:s bittraste konkurrenter i schlagerfinalen i Brighton. Idag är hon en av USA:s populäraste artister. Förutom sin TV-show har hon också huvudrollen i nostalgifilmen "Grease" mot nya stjärnan John Travolta.

----------------------------------------------------------------
AFTONBLADET ¤ Den 26 april 1978


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0