Nya Ford Anglia - 60




Nya Anglia får bakåtlutande bakruta och starkt sluttande front. I första
hand görs en 2-dörrarsmodell. Senare kommer förmodligen även en
med 4-dörrarskaross och den skall heta Perfect. Anglians motor blir på
40 hk och toppfarten ligger på över 125 km/tim. Tack vare 4-växlad
låda har man fått en fin omkörningsväxel i "trean".


Tillverkningen av nya Ford Anglia - som av allt att döma blir årets största småbilsnyhet - pågår nu för fullt och den får såväl i England som i Sverige premiärvisning den 30 september. Ford Anglia 1960 har många nyheter: den är avsevärt rymligare, starkare och mera ekonomisk än den tidigare modellen och väntas bli en allvarlig konkurrent till Volkswagen.

Till det yttre är den nya Ford-produkten, som kommer att bära serienumret Anglia IV, mycket originell. Den har en viss likhet med Citroen ID/DS 19 och även vissa drag av DKV och det kanske mest utmärkande är den bakåtsluttande plana bakrutan som Ford är först om att lansera. Karossen är rymlig - bilens längd blir 3,89 m. och bredden 1,46 m. - och instigningen i baksätet underlättas genom de ovanligt breda dörrarna, 110 cm. Bagageutrymmet är liksom tidigare väl tilltaget och omges av svagt fenformade bakskärmar.

De största nyheterna finns dock på det maskinella området. Motoreffekten har ökats till 41 SAE-hästkrafter vid 5000 varv/min. och toppfarten uppges ligga vid 130 km/tim. Toppventilmotorn är sensationellt kortslagig: cylinderdiametern är 81 cm och slaglängden knappt 55 mm! Angliamotorn är för övrigt den mest kortslagiga som byggts. Slagvolymen uppgår till 997 kbcm. Växellådan är 4-växlad med synkronisering på 2:a, 3:e och 4:e växlarna. Priset på nya Anglian uppges - trots de många nyheterna - bli i stort sett oförändrat - d.v.s. i körklart skick hålla sig kring 8.000 kronor. Skatten blir 110 kronor.

Taunus 12 M starkare
Även tyska Fordfabriken kommer i höst med en prima nyhet: Taunus 12 M som gjorts om ganska radikalt och i fortsättningen skall heta Taunus 12 M Super. Motorn blir åtskilligt vassare, då den kommer att förses med den 1,5 liters toppventilmotor som tidigare fanns i Taunus 15 M. Effekten kommer att ligga mellan 50 och 60 hk. Karossen ändras också, bl a kommer den runda upphöjningen på motorhuvens framkant att försvinna och bakrutan blir större.

---------------------------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Den 28 augusti 1959

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0