Piteåbilder del 1

Det finns många intressanta saker att undersöka, om man som mig hyser ett stort intresse för historiska saker och ting. Vissa människor, tycker inte att man skall se bakåt. Man skyr tillbakablicken som vore det pesten. Men i detta håller jag inte alls med. Utan vår historiska bakgrund skulle vi alla stå oss tämligen slätt. Vi skulle inte ha någon historieundervisning i skolorna, inte eller några museum i vårt land, som visade hur forna tiders människor levde och verkade. Alla skulle vi irra omkring rotlösa på denna jord, och fråga oss varför det eller det ser ut som det gör, utan att få ett vettigt svar till livs. Om detta betackar jag mig resolut.

Igår gick jag "på tur" i vår vackra stadsomgivning. Kameran följde som alltid med i hopp om användning. Och användning - ja, det fick den. Det blev ett fasligt arbete för mitt avtryckarfinger, och jag kände när jag kommit hem, hur de där cowboysarna kände det, efter en dag ute på prärien. Nåja, riktigt så gick det väl inte till, men nästan. Här följer några bilder som f n v ligger och väntar på att få förlösas:


Min vandring tog sin början i Badhusparken. En oas som skänker de
många besökarna både glädje och harmoni. Lars-Adam Ringius
(1832-1902) född i Hellestad, Malmöhus län, jobbade som telegraf-
kommissarie i Piteå. Han var en man med ett stort intresse för blommor
och blad. 1859 grundlades Stadsparken i våran stad, Ringius var den
drivande kraften. Han ligger begravd vid Piteå stadskyrka.


Lars-Adam Ringius.


Piteås första sjukhus som byggdes 1827 och som 1915 togs ur bruk,
när det nya lasarettet uppfördes. I dag fungerar det som ett Vandrar-
hem, och ligger i direkt anslutning till Badhusparken.


Från Badhusparken är steget inte långt till Norrmalm, vars bebyggelse
är bland det äldsta i vår stad. Området planlades redan 1781.


Detaljer från bebyggelsen på Norrmalm.


Detaljer...


Detaljer...


Detaljer...


Detaljer...

-----------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST. Forts. följer...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0