Kulturjägarna Lidman & Lindqvist - besöker Furunäsets gamla sjukhus

Förra veckan gjorde jag och Leif Lidman en upptäcksfärd ute vid det gamla mentalsjukhuset på Furunäset. Vi var på jakt efter de eventuella lämningar som fanns kvar till beskådan. Mycket har hänt sedan sjukhuset lades ner i början av 90-talet. Många av de saker som fanns då, har antingen "kommit bort" eller hamnat på andra ställen dit vi inte hade tillgång. Jag minns att det på socioterapin fanns samlat gamla saker, som jag då brukade stanna upp vid, för att titta på. I dag finns Doktorsvillan inrymt i den f. d. överläkarbostaden, och vid vårt besök där, fanns inga spår av de antika saker som en gång tillhörde sjukhuset.


Den välkända fasaden.


Bland det första vi mötte, på vår väg in i kulverten, var denna truck,
som jag själv en gång använde när jag jobbade på sjukhuset.


Den gamla skylten finns kvar. Den berättar om den Städcentral som
inte finns kvar längre. Likaså rummet för smutstvätt är borta sedan
länge.


Kulverten där det under min tid var mycken trafik av personal och
patienter. Den blå hissdörren längst bort, var den s k kökshissen.
Det var i den hissen som matvagnarna slussades ner till väntande
personal samt patienter.


Vissa partier ser rätt så illa åtgångna ut.


Informationstavlan sitter fortfarande kvar på sin vägg.


Den underjordiska kulverten sträcker sig under Furunäsets borggård.


Även den här skylten är en gammal bekant.


Mathissen. I Centralköket finns idag en restaurang.


De uppräknade avdelningarna fanns i E-paviljongen.


Ovan jord, på väg mot de f. d. avdelningarna möter vi detta vackra
fönster.


På väg ner från den gamla Festsalen, möter vi ytterligare ett fönster
draperat med vackra gardiner. Trappen och golvet är intakt och ser
precis ut som det gjorde tidigare.


Vackert stilrent sjukhusfönster.


Det gamla Furu har idag "städats" bort. Och vad besökaren nu ser
är vackra kaklade väggar. Det är som om 100 års sjukhusliv aldrig
funnits.


Takkronan hänger i Doktorsvillans tak. I huset fanns på min tid
socioterapin.


I Doktorsvillan finns även denna kakelugn.


Detaljer!


Överläkarvillan stod klar ungefär samtidigt med sjukhuset, dvs 1893.


Vacker och ståtlig.


Detaljer!


Konung Oscar II


Drottning Sophie.

-----------------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0