"En dag blev han trött på livet!"

 
"J" var en man som led av psykisk ohälsa. Han blev därför intagen på en vårdavdelning på Furunäsets sjukhus i många år. Jag såg honom ofta komma cyklande på sjukhusområdet. En dag blev han trött på livet. Efter några dagars bortvaro och sökande, hittades hans livlösa kropp i älven. På stranden stod hans cykel prydligt parkerad.
 
Jag önskar att jag kunde berätta om "J" och alla hans olyckskamrater, som hade den stora oturen att drabbas av psykisk ohälsa. Vars tabubelgda typ av sjukdom gjorde dem "konstiga" i folks ögon.
 
Du kanske har mött någon på din väg? Som i dina ögon liksom inte passat in i det vanliga livsmönstret. Men bakom varje mänsklig individ, - hur konstigt de än beter sig - så finns en bakgrundshistoria, med en slags förklaring varför det blev som det blev.
 
Jag och mina arbetskamrater mötte många av dessa patienter i vår vardag. Men vi passade oss väldigt noga för att rubricera dem som: "konstiga", "udda" eller "tokiga". Det var män och kvinnor, som Du och Jag som "råkade" drabbas av den tabubelagda sjukdomen psykisk ohälsa. Det gäller därför att vara ödmjuk mot livet.
 
Roger Lindqvist. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0