VOLVO - plastbilen /1954

 
Fyra gånger den senaste tiden har Volvo fått utrymme på tidningarnas förstasidor. Det började med att PV 444 en lördagseftermiddag plötsligt sjönk i pris med bortåt tusenlappen och knappt hade konkurrenterna hämtat sig så företogs kraftiga prisreduktioner utefter hela serien av lastvagnar. Sedan fortsatte gästspelet på pressens parkettplatser med att Volvo inför bilsalongen i Stockholm sade sig anse arrangemanget ifråga vara av mindre värde och därför föredrog att trots väntande publikrekord söka kunderna på annat håll.
 
Och därpå gick våren och en vacker högsommardag var det Volvo igen - den här gången med bilder. Ute på Torslanda flygfält presenterades plastbilen. Solen lyste och blixtrade i de blänkande, färggranna karosserna och via en högtalare, som krånglade hela tiden, (högtalare tillverkas inte av Volvo) talade en lycklig direktör om att fabriken var den tredje biltillverkaren i världen som hunnit fram till serieproduktion av plastbilar. Man kan nog säga att Volvo inte gör som andra, men att många gör som Volvo. Det torde vara alldeles omöjligt att inte möta minst en Volvo per dag vart man än söker sig på svenska vägar. Var åttonde personbil, var tredje lastbil och varannan buss i Sverige idag har kommit till i samma landamären där den för sin goda smak så eftersökta hisingspotatisen växer.
 
1927 var året då Assar Gabrielsson och Gustaf Larson satte sitt projekt om en svensk bilfabrik på hjul och sen har det rullat - men inte utför - med god fart trots konkurrens, krig och dåliga vägar. De båda pionjärerna fördelade arbetet sålunda att Gabrielsson skötte (och sköter) försäljningen och Larson såg till att han hade något att sälja. Den första Volvon var en öppen fyrcylindrig personbil och årsproduktionen 1927 blev 297 bagnar. I år blir det 42.000 fordon av alla slag. Men man siktar ändå högre. I snabbt tempo rationaliseras tillverkningen, nya lokalutrymmen kommer till. Innan 30-årsjubileet är Volvo över 50.000 enheter.
 
Den första serien Volvobilar kom 1927. Det året producerades 297 stycken.
I år tillverkar man 42.000 personbilar, lastbilar och bussar.
 
Volvo tillverkas egentligen både här och där inom landet. I Göteborg sker sammansättningen och dit måste således de många volvodelarna föras. I allt arbetar ett 100-tal industrier för Volvos räkning, de viktigaste av dessa (Pentaverken i Skövde, Köpings mek. verkstad och Bolinder-Munktell i Eskilstuna) har under åren inköpts av Volvo. Dessutom har man aktiemajoriteten i Svenska Flygmotor AB i Trollhättan - Volvokoncernen är således mycket omfattande och sysselsätter sammanlagt omkring 10.000 personer varav närmare 3.000 är tjänstemän,
 
Utvecklingen inom bilbranschen ger inga chanser till vilsam serieproduktion för Volvo. I den hårda utvecklingstakten har man hittills hängt med utan svårighet, därom vittnar inte minst den omfattande exporten. Volvos totala export fram till 1954 utgjorde 37.580 fordon. De lyckosamma försöken med plast som karosserimaterial visar också hur förutsättningslöst man går in för uppgifterna. Innehavare av Volvo-aktier, aktiekapitalet är på 75 miljoner kr. så det är åtskilliga, har med åren allt tryggare åsett ledningens suveräna bemästrande av alla svårigheter. I den senaste förvaltningsberättelsen står inte för inte att läsa hur en bankskuld vid början av 1953 på 23,1 miljoner kr. mot slutet av året hade förbytts i ett tillgodohavande på 6 milj. kr. Med det i sikte tycker man gott man borde kunna vänta ytterligare prissänkningar. Vad kommer härnäst från Volvo? En ny PV 444 - en småvagn under 5.000 kr? Där har vi kanske nästa förstasidesartikel, det är så dags nu igen.
------------------------------------------------------------------------------
FRIHET ¤ Den 18 augusti 1954.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0