Kreative THORE SKOGMAN

Thore Skogman.
 
Han hade rött hår och glest mellan tänderna, han hade framgångar, som han ej kunde förstå. Ja, allting gick honom så väl ut i händerna - varför? - jo, han hade som sagt rött hår och glest mellan tänderna. Ur fickan grävde han matjord med händerna, jo, han hade rött hår och glest mellan tänderna. Han kunde sjunga så öronen fick skavsår, och seismografen i Uppsala utslag får...
 
THORE SKOGMAN var en av mina barndoms idoler. Detta tillsammans med två andra storheter: POVEL RAMEL & OWE THÖRNQVIST. Dessa tre herrar hade det gemensamma, att de var riktiga ordkonstnärer. Jag gillade deras lek med ord, hur de satte in vissa ord i sina texter, så man nära på föll bakåt av pur förvåning. Medan Povel och Owe har hyllats, med all rätt, så har Thore i bland hamnat i skuggan, vilket jag tycker är orätt. Den gode Thore från Hallstahammar, var en kreativ kille. I arkvien på STIM finns 1243 låtar inregistrerade som bär Thore Skogmans signatur. Icke illa pinkat. Det är inte eller alla artister förunnat att kallas foklkära, men si - det blev Thore Skogaman.
 
Nu lyfter jag på min blågula hatt, för Thore...!
 
 
 
ROGER LINDQVIST.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0