Får-utsläpp

Det har börjat bli allt vanligare att annonsera om ko- häst och får-utsläpp. Vrider man uret tillbaka en si så där 40-50 år så var det visserligen utsläpp då också, men då levde vi så nära naturen, jorden och jordbruket med allt vad det innebar, så om än en kossa eller häst skulle släppas ut på den gröna sommarängen så var det ingen som tog nån större notis om det. Om man nu inte räknar in bonden vill säga.
 
I dag var det får-utsläpp i Svensbyn. Vädret var idel soligt så det kunde inte bli bättre. Eftersom Max var hos oss, så åkte vi också iväg till den gröna sommarängen i grannbyn. När de äntligen kom ut, så blev det ett högljutt bräkande. Ja, när alla fårrösterna skulle samsas, så lät det i mina öron som en mycket ostämd kör. Hugo Alfvén och Eric Ericsson må gråta i sin himmel när jag säger detta, så förlåt herrarna Alfvén och Ericsson, det var icke illa menat. OBS! Orpehi Drängar är betydligt professionellare än en skock bräkande får.
 
Max´ kompis Nelly, var också på plats i Svensbyn. Här väntar de ivrigt på de
bräkande fåren i sommarhagen.
 
Så äntligen dök fåren upp...
 
Max tittade intresserat tillsammans med Nelly.
 
Får under en blå majhimmel.
 
Det är en vacker hembygd vi har. Om jag (mot förmodan) slulle bli ett får i mitt
nästa liv, kan jag gärna tänka mig bo på den här gården: "EU-FÅRIA"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0