ABBA muséet i Stockholm

Ett klart måste var att besöka ABBA muséet på Djurgården.
 
Ring,Ring, Bara Du Slog En Signal!
 
Gitarren som Björn Ulvaeus hade den magiska kvällen i Brighton
den 6 april 1974. En fb-vän, gitarristen Johnny Lundin, har berättat
för mig att han fick tillstånd av tillverkaren att låna gitarren på ett gig.
Han framförde då en egen version av Waterloo.
 
Stikkan Andersons kontor som det en gång såg ut. Här satt även en
ung man vid namn Ted Gärdestad med sin brorsa Kenneth nångång
1972. Kontoret har återskapats på ABBA muséet.
 
I en stuga ute i skärgården satt Björn och Benny och skrev låtar.
Precis så här såg det ut. Allt är original.
 
Björn Ulvaeus började sin bana i Hootenanny Singers.
 
Grabbarnas turnéfordon.
 
En av gruppen medlemmar hette Johan Karlberg. Kan tänkas att det var hans
far som ägde bilaffären?
 
I Hep Stars fanns den blivande ABBA-medlemmen Benny Andersson.
Om detta är Hepparnas originalfordon låter jag vara osagt, jag har en
känsla att så icke är fallet.
 
Det fanns en tid då Agnetha Fältskog var dansbandssångerska.
 
Polarstudion.
 
Här var dem alltså samlade; Björn, Benny, Agnetha och Frida.
Och deras musiker, Rutger Gunnarsson, Ola Brunkert, Mats
Ronander, Lasse Wellander, Roger Palm, Per Lindvall m. fl.
 
ABBA hade tre "hus-trummisar": Ola Brunkert, Roger Palm och Per Lindvall.
Men här fanns även Åke Sundqvist, gift med Anna-Lotta Larsson. "Sunken"
gick på slagverkslinjen på Framnäs utanför Piteå. Honom mötte jag ibland
när jag fick mina lektioner ute på Framnäs.
 
Bakom detta magnifika mixerbord på 40 kanaler, satt Michael B. Tretow.
 
Scenkläderna och guldplattorna...
 
Guldkassett...
 
ABBAS scenkläder från den berömda kvällen i Brighton 1974.
 
Björn Ulvaeus platåskor.
 
Alla plattor...
 
Björn, Agnetha, Frida Benny.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0