"Alkoholen är roten till allt ont"

Så föll orden när en engelsk polisman intervjuades efter ett större bråk. Och jag kan väl bara hålla med. Det är den bistra sanningen.
 
Vid en middag för rätt många år sedan så serverades - som brukligt - alkohol. När jag tackade nej, så vaknade min bordsgranne plötsligt till. Och när han så småningom med korslagda ögon, tittat sig mätt på mig, så följde raskt "tio tusen kronors frågan": Va, dricker du inte? Men, varför nu det då...? Har du alkoholproblem? Jamen, en liten öl kan du väl ta...? Du verkar ju konstig, menar du verkligen...? Var som en karl...! Menar du att du bara dricker Zingo? Nää, svarade jag, det går lika bra med mjölk! Då höll han på att få en massiv hjärtinfarkt.
 
Den 27 augusti 1922 gjordes en folkomröstning om rusdrycksförbud. Det blev jämt mellan blocken. 48,8% var för medan 50,8% var mot införandet av förbud.
 
Och nej - jag har aldrig haft alkoholproblem.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0