Mikael Renberg - en norrländsk urkraft

Mikael Renberg, en välkänd hockeyprofil i vårt avlånga land.
 
Mikael bodde granne med oss i några år i byn Hortlax. Det fanns ännu en känd hockeykrigare i våran by; Thomas Holmström. Den sistnämnde är förresten i dag våran hyresvärd. Piteå har fostrat många fina ishockeyspelare, förutom Renberg och Holmström, så finns även Stefan Persson, Lasse Lindgren, (har också bott i Hortlax) Lars Hurtig, Mattias Öhlund och Hasse Svedberg.
 
Mikael Renberg har rötterna i släkten Eriksson från grannbyn Blåsmark. En av Erikssönerna bytte senare namn till Lindbäck. Från samma släkt härstammar min farmor. Av naturliga skäl så gör jag detsamma. Lindbäcks blev senare kända för sitt byggföretag som är vida känd häruppe där jag bor.
 
Jo det var så sant, Pekka Lindmark är också pitebo sedan många år. Såja, nu vet ni det också.
 
Roger Lindqvist, som inte blev ishockeyspelare. Det närmaste jag kommer i det sammanhanget är att jag slog ut min ena framtand på skolans hockeyplan 1969. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0